Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse - Dansk Veteranskibsklub
  • Dansk (DK)
  • English (UK)
Skift navigation
  • Nyheder
    • Nyhedsarkiv
  • Charter af S/S Skjelskør
  • Sejlplan
  • S/S Skjelskør
    • Skibets historie
      • Den korte historie
      • Den lange historie
      • Værftets beskrivelse
      • Maskinspecifikation
      • Maskinkontrakt
      • Klasse, maskine
      • Klasse, skrog
    • Tekniske Data
    • Sikkerhed om ombord
    • Renoveringsprojekter
    • Billedgalleri
  • Foreningen
    • Om Foreningen
    • Historie
    • Bestyrelsen
    • Vedtægter & formål
    • Ind & udmeldelse
  • Memorabilia
    • Historiske Dokumenter
      • Aktiebrev nummer 316
      • Fragtmærker
      • Prisliste fra 1957
      • Gamle medlemsblade
      • Broncefarvet folder
    • Avisskriverier
    • Modeller
  • Andre veteranskibe
  • Kontakt os
  • Nyheder
    • Nyhedsarkiv
  • Charter af S/S Skjelskør
  • Sejlplan
  • S/S Skjelskør
    • Skibets historie
      • Den korte historie
      • Den lange historie
      • Værftets beskrivelse
      • Maskinspecifikation
      • Maskinkontrakt
      • Klasse, maskine
      • Klasse, skrog
    • Tekniske Data
    • Sikkerhed om ombord
    • Renoveringsprojekter
    • Billedgalleri
  • Foreningen
    • Om Foreningen
    • Historie
    • Bestyrelsen
    • Vedtægter & formål
    • Ind & udmeldelse
  • Memorabilia
    • Historiske Dokumenter
      • Aktiebrev nummer 316
      • Fragtmærker
      • Prisliste fra 1957
      • Gamle medlemsblade
      • Broncefarvet folder
    • Avisskriverier
    • Modeller
  • Andre veteranskibe
  • Kontakt os
  • Du er her:  
  • Home

Lak arbejde

IMG 9570resizedIMG 9569resized

 Styrehuset har i noget tid haft brug for en kærlig hånd. For intet er så smuk på et skib som træværk der er smukt lakeret. Desværre er solen på ingen måde blid for lak, som det kan ses på billedet til venstre.

Således udstyret med umådelig optimisme begyndte 2 af foreningen medlemmer på arbejdet. Og der hvor lakken havde fået masser af sol, kunne lakken nemt fjernes, desværre har skibet både en sol og skyggeside. Og der hvor solen havde skygge, var lakken ganske genstridig af få af. Træværket er fra 1914, så alt kemi er udelukket. Altså en god varmeblæser og lakskrabe klinger i langebaner samt knofedt.

Resultatet kan så småt ses, der er dog et par weekender tilbage da lakken skal have cirka 5 lag for at være modstandsdygtig for vejr, vind og sol.

Flensburg Dampf Rundum 2024

Foreningen er i weekenden 12, 13 & 14 juli i Flensborg med S/S Skjelskør til Flensburg Dampf Rundum. En træf for dampskibe.

Damperen tog afsted mod Flensborg onsdag den 10. juni. Sejlturen forløb godt med rigtig fint vejr og rolige bølhger. Efter 26 timer anløb vi Flensborg, godt trætte.

Fredag den 12/7 klokken 19:00 blev der tradition tro afholdt dampskibs væddeløb. S/S Skjelskør plejer at komme ind som nummer sjok, vores lille dampmaskinen kan ikke følge med de store tyske dampskibe som Stettin, Wal. Dette år sidsteplads blev Bussard, det ligner dem ikke, men vi tager gerne selv små sejre hjem. Reglerne ændres løbene, så måske ved mandskabet på Bussard noget vi ikke ved.

Lørdag og søndag sejles der 4 sejladser hver dag.

Mandag aften ved ca 20:00 anløber S/S Skjelskør byen Skælskør for en hurtigt visit. Tirsdag sejles der videre hjem mod Frederikssund.

 

Lidt modernisering - nyt kabysbord

Damperen har fået nyt kabysboard – stedet hvor kaffe, kopper og kage til besætningen som regel kan findes. Det tidligere bord har haft hård tid, og nu kunne frisk maling ikke længere gøre det.

Per – tidligere møbelsnedker, har i sit værksted snekeret et nyt bord sene vinteraftener. Og lad os bare sige det er svært ikke at blive en smugle imponeret af det nye bord. Håndværket og lak arbejdet, er her første klasse.

Her er således et før og efter billede, så læserne selv kan bedømme:

 IMG 7919 sizedIMG 7918 sized

 

Aflever kong Neptun

Det sker – ikke ofte– men dog sker, at vi taber vores værktøj i vandet, når vi arbejder på den gamle damper. Som oftest er det et accepteret tab, men en gang i mellem svier det alligevel.

Således måtte Jørn sende sønnen Lauge en tur i baljen for at hente sin skæreskinne tilbage, ikke fordi den var ”dyrbar”, men tanken om hvad skæreskinnen kunne forsage af problemer, hvis den havnede i damperen skrue, hold Jørn vågen om natten. Lauge har dykker certifikat, og som det kan ses på billede lykkes operationen.

IMG 7850 sized

Glædelig Jul

Så er året 2023 ved at være gået, og julefreden sænker sig så småt.

Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse – Dansk Veteranskibsklub ønsker gæster, venner og medlemmer en rigtig glædelig jul.

God jul 2023

Det er en gammel smedetradition, at sættes et stykke gran i skruestikken, så en hvis herre med to horn i panden, ikke kommer og bruger skruestikken julenat, hvilket ville betyde uheld i det næste arbejdsår. 

 

  1. Slut på sæsonen 2023.
  2. Foråret er over os - overbygningen demonteret
  3. Tanke - der hvor solen aldrig skinner
  4. Status lige nu Oktober 2022
  5. Vi har problemer og sejler derfor ikke.
  6. Nyt nitte-arbejde på damperen

Side 1 ud af 13

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • ...
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Aktiviteter

Ingen begivenheder

Facebook

Følg os på Facebook


Tilbage til toppen

© 2025 Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse - Dansk Veteranskibsklub