Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse - Dansk Veteranskibsklub
  • Dansk (DK)
  • English (UK)
Skift navigation
  • Nyheder
    • Nyhedsarkiv
  • Charter af S/S Skjelskør
  • Sejlplan
  • S/S Skjelskør
    • Skibets historie
      • Den korte historie
      • Den lange historie
      • Værftets beskrivelse
      • Maskinspecifikation
      • Maskinkontrakt
      • Klasse, maskine
      • Klasse, skrog
    • Tekniske Data
    • Sikkerhed om ombord
    • Renoveringsprojekter
    • Billedgalleri
  • Foreningen
    • Om Foreningen
    • Historie
    • Bestyrelsen
    • Vedtægter & formål
    • Ind & udmeldelse
  • Memorabilia
    • Historiske Dokumenter
      • Aktiebrev nummer 316
      • Fragtmærker
      • Prisliste fra 1957
      • Gamle medlemsblade
      • Broncefarvet folder
    • Avisskriverier
    • Modeller
  • Andre veteranskibe
  • Kontakt os
  • Nyheder
    • Nyhedsarkiv
  • Charter af S/S Skjelskør
  • Sejlplan
  • S/S Skjelskør
    • Skibets historie
      • Den korte historie
      • Den lange historie
      • Værftets beskrivelse
      • Maskinspecifikation
      • Maskinkontrakt
      • Klasse, maskine
      • Klasse, skrog
    • Tekniske Data
    • Sikkerhed om ombord
    • Renoveringsprojekter
    • Billedgalleri
  • Foreningen
    • Om Foreningen
    • Historie
    • Bestyrelsen
    • Vedtægter & formål
    • Ind & udmeldelse
  • Memorabilia
    • Historiske Dokumenter
      • Aktiebrev nummer 316
      • Fragtmærker
      • Prisliste fra 1957
      • Gamle medlemsblade
      • Broncefarvet folder
    • Avisskriverier
    • Modeller
  • Andre veteranskibe
  • Kontakt os
  • Du er her:  
  • Home

Godt nytår

Billedet af fyrværkeri

Generalforsamling 2019/2020 udskydes til 2021

Baseret på de seneste ugers stigning af Covid-19 tilfælde, finder bestyrelsen det ikke forsvarligt, at afholde forårets manglende generalforsamling i efteråret. Bestyrelsen har derfor valgt at udskyde generalforsamlingen 2019/2020 til 2021. De af generalforsamlingen manglende godkendelser, herunder af regnskab, vil blive foretaget ved generalforsamlingen i April 2021.

Mvh Bestyrelsen

S/S Skjelskør atter tilbage på sin vante plads

Så er damperen tilbage i Frederikssund ved sin vante plads efter beddingsophold i Gilleleje.

Bo O. Herbst tog nedenstående billede i Kulhuse, hvor S/S Skjelskør krydsede Colombus's kølvand

119897665 10223753938219902 8697874737006308900 n

Skjelskør sejlet til Gilleleje.

Efterårets komme er lig med det årlige beddingsophold i Gilleleje. Søndag den 6. september var der afgang fra Frederikssund med ankomst godt 6 timer senere til Gilleleje. De næste 14 dage flytter foreningen arbejdet til dejlige Gilleleje. Skibet skal synes, renses og males i bunden samt have udført de rutinevedligeholdelser, der kun kan ske på land.

 

20200907 191015 resize

To skibe, to byggematerialer, to former for fremdrift

 TV2 Lorry har i den forløbne uge sejlet rundt til danske havne med skonnerten Bonavista af Marstal. Og skibet kom også til Frederikssund og lagde sig lige ved siden af Skjelskør.

Det sjove er, at begge skibe er bygget i 1914, men der holder ligheden så op !

BonaVista er bygget som fragtsejler af træ og Skjelskør som passager-damper af stål - 2 meget forskellige typer !

Lidt af Bonavista's historie :

Bonavista er bygget i Marstal af skibsbygmester Ludvig Johansen til brug for New Foundslandsfarten. Hendes søsterskib er 'Fulton'. Bonavista har to master og er et godt og stærkt bygget skib. Dengang var skibets reder og fører J.E. Christensen. Efter 1926 fik hun sin første motor, og i 1960 blev hun solgt, hvorefter hun skiftede navn til 'Thomas'. I 1972 kunne hun ikke længere bruges som erhvervsfartøj, og hun blev solgt til Per Thuesen, som gav hende sit gamle navn 'Bonavista' tilbage. Frem til 2000 blev skibet brugt til sejlads med lystfiskere og chartergæster mestendels på Øresund.

Derefter overtog Nationalmuseet skibet og bekostede en stor renovering af træskibet i Marstal. Søsat (igen) i 2012.

 

Bonavist & S/S Skjelskør i Frederikssund havn

  1. Kedelreparation færdig.
  2. Generalforsamling udskudt
  3. Hjemmearbejde
  4. Model af S/S Skjelskør på lauritz.com
  5. Kul i kulkasserne
  6. Ny befragter

Side 1 ud af 8

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • ...
  • 6
  • 7
  • 8

Covid-19

Sejladser gennemføres efter sundhedsstyrelsen retningslinjer for Covid-19

Som passager skal du sørge for at holde 1 meter afstand fra næsetip til næsetip til andre passagere, med mindre der er tale om husstandsmedlemmer, eller andre i forvejen tættere kontakter.

For ophold i skibets salon er kravet 2 meter.

Håndsprit vil forefindes ombord.

Vi vurderer situationen løbende.

Aktiviteter

Ingen begivenheder

Sejlplan 2021

Hent forløbig sejlplan for 2021
Der tages forbehold for sejlplanen grundet Covid-19

Facebook

Følg os på Facebook


Tilbage til toppen

© 2021 Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse - Dansk Veteranskibsklub