Undgaar veteranskib i Odense sin skæbne?

50 aar gammel kulfyret damper ligger til ophugning, men søges nu bevaret som klenodie

En lille kulfyret passagerdamper, der er overtaget af ophugningsfirmaet H. I. Hansen i Odense, kommer maaske alligevel ikke til at ende sine dage som skrot. Tværtimod venter der fartøjet en ny tilværelse som veteranskib, hvis det ellers er muligt at skaffe de 13.500 kr., som fartøjet kan erhverves for.

Skibet er S/S "Skjelskør", som indtil foraaret 1962 besejlede ruten Skelskør-Agersø-Romø, en tur, der varede to timer hver vej. Damperen blev bygget 1915 paa J. Ring-Andersens skibsværft paa Frederiksøen i Svendborg til Dampskibsselskabet Skjelskør A/S. I de 47 aar har den i alt gjort 15.000 ture og gennemsejlet en strækning, der svarer til to og en halv gang jorden rundt.

Naar en række søfartshistorisk interesserede nu har kastet deres kærlighed paa den snart 50 aar gamle baad, er det ud fra ønsket om at bevare skibet som et "monument" over de skibsbyggere og søfolk, der før broernes tid i deres gerning sikrede forbindelsen mellem Danmarks øer. Hertil kommer, at "Skjelskør" sammen med "Hjejlen" er de eneste repræsenter herhjemme for kulfyrede skibe under 50 bruttoregistertons. I del hele taget er rigtige dampskibe ved at være en sjældenhed.

Dampmaskine paa 75 HK

"Skjelskør"s tekniske data er i øvrigt en nettotonnage paa 19 tons. Det er bygget af stål og isforstærket, klasset i Bureau Veritas til maj i aar og forsynet med fire vandtætte skodder Oprindelig kunne damperen medføre 125 passagerer, men af hensyn til minefaren blev tallet senere reduceret til 65. Den lille 2-cylindrede dampmaskine udvikler 75 HK, er i god stand og har aldrig fejlet noget. Damperen er som nævnt kulfyret og billig i drift, idet den tilbagelægger 120 km paa 1 ton kul. Overbygning og forskellige andre ting paa "Skjelskør" virker noget forfaldent, mens sejladsmæssigt er fartøjet i fin stand.               

Af de 13.500 kr., som er nødvendige for skibets bevarelse, er der allerede givet tilsagn om 6000 kr. Paa fredag holdes efter indbydelse fra en kreds af søfartsinteresserede en stiftende generalforsamling i Nationalmuseets foredragssal i København, hvor der nærmere vil blive redegjort for planerne. Endnu findes der i udlandet meget gamle passagerdampere, men så vidt vides har ingen gjort noget for at sikre dem for eftertiden. Saa måske bliver Danmark en dag den eneste nation, der kan fremvise en sejlklar, kulfyret passagerdamper.

Billedtekst

S/S "Skjelskør" som nu søges bevaret for eftertiden. Pris 13,500 kr.

jpgScan af original dokument