Tirsdag den 7. juli møder Theis ind om aftenen for at starte opfyringen, så vi er klar til afgang 08:45 til første broåbning Onsdag kl. 9:00. Andre besætningsmedlemmer kommer i løbet af aftenen og lægger deres bagage. Alle mødes onsdag morgen og gør skibet klart – afgang til tiden !! Og så går det bare derudover søen, fint fladt vand. Næste stop er Nyborg, hvor vi skal samle Martin op. Vi ankommer til havnen og lægger til ved daggry, det er ikke helt lyst endnu kl. 3:30 om morgenen ! Da lyset kommer, opdager vi, at vi har lagt til ved ’Dampskibsmolen’ – det helt rigtige sted at vælge!.

Martin kommer og vi fortsætter færden ned gennem Storebælt, langs med Langeland til Svendborg Sund. Her begynder det at blæse op, men ingen bølger dannes inde i det smalle sund, så vi fortsætter. Da vi når Avernakø og Bjørnø er det slut med læ af øerne og damperen stikker stævnen ud i Alssund. Her er der i mellemtiden kommet høje bølger og megen vind ! Så vi lægger os ind i Fåborg og afventer stormens ende. 23 m/s er for meget for skibet og selv Bøjden-Fynshav færgeruten måtte indstille sejladsen, så det er ingen skam at stoppe. Det viser sig senere at alt og alle har lagt sig i Svendborg og Fåborg, der er ikke flere pladser ledige! Vi fik plads ved færgelejet, faktisk fint i læ af nogle bygninger og et stort skib på den modsatte side. Her lå skib og besætning så i 2 døgn indtil der sejles videre fredag sidst på eftermiddagen. Så desværre ingen DampferRennen til os i Flensborg – vi ankom først lørdag morgen kl. 4:00. Kun folkene på Scharhörn opdagede os, da vi kom lydløst ind til kajpladsen…

Så kørte den daglige trummerum videre som vi kender den i Flensborg.… Slamsuger og vand fra brandvæsnet kl. 08:00, morgenmad og klart skib til første passagertur, 4 ture skulle nås den lørdag. Dog blev den sidste lavet om til en længere tur som kompensation for de mennesker, der ikke kom med fredag aften, som så var flyttet over til lørdag aften. Søndag morgen startede hårdt ud med morgenmad og derefter kulbunkring, med hjælp fra Bussard og Stettin var det overstået på en time, derefter 3 ture på fjorden inden aftenen blev afsluttet på Børøysund til Norsk Spisning for alle besætningerne. Da klokken var 22 stod S/S Skjelskør ud af havnen til lyden af mange dampfløjter, en rigtig farvelhilsen fra de andre deltagende skibe i træffet.

Fra Flensborg blev der sejlet direkte til Omø Kirkehavn, hvor vi ankom omkring kl. 11, rent tidsmæssigt før alle havde troet vi kunne, så der var kun havnefogeden til at tage imod plus et par enkelte andre nysgerrige. Skibet fik anvist plads på den modsatte side af havnebassinet, lidt en udfordring for skipperen at komme rundt ! Alle manøvrer gik dog fint og vel fortøjet gik vi igen i gang med at gøre klart til passagerer. Afbrudt af en velkomstsang fra øens allestedsnærværende indpisker Dorthe og et lille kor på kajen. Derefter kaffe og kage. Så tilbage til arbejdet og passagerer ombord for sejlads til Skælskør By. I løbet af eftermiddagen kom også ’De to Søskende’, paketbåd fra 1905 som sejlede Stigsnæs-Agersø samtidig med Skjelskør (III), nu hjemmehørende i Middelfart. Afgang ca. kl 16:45. Fint vejr, herlig tur og 65 glade passagerer. Lige uden for indsejlingen til Skælskør Fjord kom Skjelskør V som spydspids for en stor modtagelseskomite. Hele vejen ind langs fjorden stod mennesker og vinkede. På Vasebroen (lodsbroen) stod en stor flok, Kajak-roere lå langs sejlrenden og hilste med årene, fascinerende syn ! og følget af både blev større og større. Ved indsejlingen til selve havnen kunne man på lang afstand se at kajerne/havnearealet på begge sider af vandet var sort af mennesker med små dannebrogsflag! Overvældende modtagelse af den lille gamle damper ! Borgmesteren tog i mod med tale og hurraråb ! Selvfølgelig var både TV (direkte udsendelse) og radio tilstede og næste dag var der flere flotte avisartikler. En opmærksomhed Foreningen ikke i sin vildeste fantasi havde tænkt på.. Flot gået af Skælskør By…

Derefter 3 dage (tirs-, ons- og torsdag) i byen med sejladser og Åbent Skib. Alt udsolgt. Til Åbent skib kom over 700 mennesker - talt ved landgangen! Der er en fantastisk interesse for skibet i hendes gamle hjemby. Fredag formiddag afgang til Agersø (behøver vi at nævne, at der var udsolgt ?) i flot solskinsvejr ledsaget af Skjelskør V. Havnen på øen er ombygget siden damperen sidst har været der, så pladsen er meget trang – endnu en udfordring for skipperen. Vel fortøjet blev der afholdt en lille reception, hvor damperen modtog en gave fra beboerforeningen på øen. Åbent skib i et par timer og så gik det hjemover til Frederikssund, hvor vi ankom ca. 6:30 lørdag morgen tidlig og kom igennem første broåbning – efter 17 timers sejlads. Morgenmad og afrigning. Og så hjem!! Med mindet om nogle fantastiske dage…