En "eventyrrejse" på Sydhavsøerne
Den trafikale "Veteran-Trekant" på Lolland, der får premiere 30. maj, vil ikke alene blive en landsbegivenhed, men uden tvivl også trække en masse udenlandske turister til "Sydhavsøerne".
Veteran-banen, der drives af Dansk Jernbaneklub i samarbejde med Lollands-banen og Knuthenborg Park, har fra starten i 1962 været en turistattraktion.
Veteranskibsklubben er i fuldt sving med at fikse den gamle damper "Skjælskør" op. Damperen, der er bygget i 1915 på J. Ring-Andersens skibsværft i Svendborg, blev modtaget med begejstring, da den ankom til København for en måneds tid siden. Den ligger ved Grønlandske Handels kaj, hvor klubbens medlemmer har travlt med at banke rust af og påsmøre mønje, maling m.v. for at gøre skibet klar. Man regner med, at "Skjælskør" vil sejle sin første tur på ruten Sakskøbing-Bandholm den 30. maj.
Den gamle engelske todækker-bus, som skal indsættes på "Veteran-Trekanten", ventede man til Maribo i nat.
Maribo Turistforenings formand, forretningsfører H. Madsen, og et par af foreningens medlemmer har haft en triumfrejse med bussen fra Brighton til Maribo. Bussen har vakt opsigt både i Frankrig, Belgien, Holland og Tyskland og fået megen avisomtale i disse lande.
Kun i Cherbourg har der været en lille misforståelse med en tolder, som opholdt bussen og dens passagerer i nogle timer, før rejsen kunne fortsættes.
Bussen, der er fra 1938, har vist sig at være i fin køreklar stand, og det varer ikke længe, før dens første passagerer kan få en tur med den på Lolland og nyde udsigten fra "tagetagen".
Der er som nævnt ingen tvivl om, at denne rejsekombination med veteran-tog-skib og -bus kan blive vældig populær. Ikke alene blandt ældre, der vil nikke genkendende til de gamle befordringsmidler, men også blandt jetalder-ungdommen, der ved en tur vil fornemme lidt af forrige tiders atmosfære.
Veteranskibsklubben havde i øvrigt i går en vellykket udflugt med et andet gammelt skib.
Man tog en tur med den gamle svenske færge "Konung Gustav V", der for øjeblikket sejler mellem Københavns frihavn og Malmø. Færgen er bygget i 1910 i Goteborg, og dampen leveres af fire oliefyrede kedler. Dampfærgen har tidligere sejlet på ruten Trelleborg-Sassnitz, senere på Trelleborg-Travemunde, og er nu sat ind på midlertidig afløsning på Øresundsruten.
Billedtekst
Øverst:
Den engelske todækker-bus, der kom til Danmark i nat. Tilhøjre en kortskitse over trekant-ruten, som med veterantog, -damper og -bus ventes at blive en enestående turistattraktion.
Nederst:
Veterandamperen "Skjælskør" fotograferet ved Grønlandske Handels plads i København. I øjeblikket er man i færd med at fikse skibet op, så det kan være klar til sin første tur på ruten Sakskøbing-Banholm den 30. maj.