Veteranklub for de gamle dampskibe søges dannet i Danmark

KRÆFTER er i gang for at skabe en veteran-dampskibsklub i Danmark. Det er meningen, at den skal drive en skibsrute, så også moderne danskere kan komme til at sejle med e|, rigtigt gammelt dampskib på havet.
I Danmark findes i dag kun to ægte dampere under 50 ton: Hjejlen på Silkeborgsøerne og SS Skjelskør i Agersø Havn. Mellem 5O og 59 ton er der en enkelt tilbage, SS Hejren, og i gruppen 100-149 ton er der også kun en enkelt, nemlig SS Agnete. I gruppen 150 til 499 ton er der to: SS Mjølner og SS Tranekjær. Begge de sidste er ombygget til oliefyring.
Det går hurtigt tilbage med den gamle dampskibstradition. Om få år vil antagelig kun den uforgængelige »Hjejlen« være tilbage - dersom man ikke konserverer endnu et eksemplar af den uddøende race.
Fem mænd har sat sig for at danne en forening til gamle skibes bevarelse. Det er lektor Jørgen H. P. Barfod, civilingeniør Ole Crumlin-Pedersen, kommunelærer B. Houkjær, skibsinspektør M. Rosell og sekretær M. H. Spies. De har i dag udsendt en appel til offentligheden om at tilslutte sig tanken. De har også kik på det dampskib, de vil bevare, nemlig SS Skjelskør, 48 år gammelt, bygget i Svendborg, 49 bruttoton med en dampmaskine på 75 hk. Skibet er kulfyret.
Det haster, hvis Skælskør skal reddes. Den gamle damper er allerede solgt til ophugning, men den kan løskøbes for 13.500 kroner, af hvilke man har de 6.000 kr.

pdfScan af orginal dokument