Den gamle damper ikke til at kende igen

"Skjelskør" - den 49-årige kulfyrede damper - indsættes på Sakskøbing-Bandholm-ruten

Veteranskibsklubben kan ikke klage over manglen på arbejdskraft. Hver eneste weekend og for øvrigt også i ugens løb arbejdes der på at gøre "Skjelskør" i stand. Så den 49-årige kulfyrede damper bliver næppe til at kende igen, når skibet den 31. maj indsættes på ruten Sakskøbing-Bandholm.

Der er så mange maskinmestre og andre teknisk sagkyndige beskæftiget i damperens maskine, at de næsten går og falder over hinanden. Derimod efterlyser den korresponderende reder, cand. jur. M. H. Spies, ukvalificerede, der vil hjælpe ham med at banke rust. Skibet ligger fortsat ved Grønlandske Handel.

Når "Skjelskør" er sejlet til Bandholm, er det meningen, at den hver søndag indtil 13. september skal sejle to dobbeltture med en sejltid på fem kvarter. Der bliver samtidig forbindelse med Dansk Jernbaneklubs tog på strækningen Maribo-Bandholm og den gamle dobbeltdækkerbus, der skal køre på strækningen Maribo-Sakskøbing. Der bliver altså virkelig muligheder for at holde en veteransøndag, som vore bedsteforældre var vant til at have hverdagen.

"Et forkert tidspunkt"

En overgang overvejede veteranskibsklubben at købe den 50 år gamle bugserbåd og isbryder "Hvidbjerg", der i mange år har sejlet turister mellem Vejle og Munkebjerg. Det viser sig imidlertid, at skibet har fået et meget alvorligt bums i agterskibet under vandlinien ved isbrydning, så man tør ikke rigtigt binde an med den. Lige så tungtvejende har det dog sikkert også været, at foreningen stadig skylder skibsbygger Koch Jensen i Nyborg 18.000 kroner for reparationer af "Skjelskør. "Hvidbjerg" er derfor blevet solgt til Søby-værftet på Ærø. Foreningens formand M. H. Spies er nærmest ved at ærgre sig gul og grøn over, at "Hvidbjerg" er udbudt til salg på "et forkert tidspunkt". Havde man blot haft en veloverstået sæson bag sig, havde det måske set helt anderledes ud.

En 54-årig dampfærge

Dampen har for øvrigt fået en kort og uventet renæssance i sejladsen mellem Københavns Frihavn og Malmø. Den 54 år gamle oliefyrede dampfærge "Konung Gustav V" (3389 brt) sejler for øjeblikket på denne overfart, men den 6. maj er det uigenkaldeligt sidste gang. På en enkelt overfart bruger denne færge, der i mange år sejlede på Trelleborg-Sassnitz og Travemünde, ca. fire ton olie. Pudsigt nok er den i sin tid bygget i Gøteborg til oliefyring, hvilket vel nok var forbavsende på dette tidspunkt, hvor de rigtige kulfyrede dampere nærmest var enerådende. Det skulle ikke være nødvendigt at tilføje, at Veteranskibsklubben forbereder en udflugt med den gamle dampfærge på næste søndag.

På turen med "Konung Gustav V" håber man også at møde svenske medlemmer. For selv om det danske initiativ med redningen af "Skjelskør" fra en forsmædelig død under skærebrændere har smittet af mange steder, er der endnu ikke dannet nogen svensk forening. I Stockholm forsøger man at danne en, og øverst på ønskesedlen står Waxholmbolagets kulfyrede damper "Östanå I", der er bygget i 1906.

pdfScan af original dokument