MF Ingrid og S/S Skjelskør side om side

Billedtekst

HELSINGØR: Danmarks største og nyeste færge ligger i Helsingør ved siden af landets ældste og mindste. M/F Dronning Ingrid med plads til fire store lyntog eller en halv kilometer jernbanevogne bygges færdig til sommertrafikken på Storebælt. D/S Skjelskør skal også være klar til næste sommer, til veteran-sejlads på Rosklide fjord. Den gamle damper sejlede oprindelig Skelskør - Agersø - Omø. 

pdfScan af original dokument

Veteran-damperen Skjelskør til leje

Det gode skib næsten færdigrestaureret efter 17.000 arbejdstimer

Otte af Veteranskibsklubbens 700 medlemmer har de sidste to år med glæde og begejstring spenderet 17.000 arbejdstimer for at bringe den 57-årige, kulfyrede damper »Skjelskør« tilbage til sin oprindelige skikkelse.

Der er endnu et stykke vej, til restaureringen er oppe på mærkerne. Men nu er skibet trukket på det tørre på Nordhavnsværftet for at blive søklar til sommerens sejladser på Roskilde Fjord.

Den dejlige gamle dampers normale tur er et svip rundt om det landskendte »kongerige Elleore«. Herfra stikker den en tur ind i Kattinge Vig mellem skovene ved Boserup og det fredede Bognæs. Skibet har god plads til 50—75 personer, som for en ca. 600 kr. kan få en rundtur på l½ time.

»Skjelskør blev bygget til sejladsen mellem Skælskør, Omø og Agersø. På 47 år gjorde den godt 15.000 sejladser. Så blev den solgt til ophugning i Odense. Inden skærebrænderne havde fået tag i den, startede en veteranskibsklub, som for 13,500 kr. i 1963 købte den. Siden er der gået mange tusinde timer med at føre skibet tilbage til dets oprindelige skikkelse.

pdfScan af original dokument

Dampen klæ'r Roskilde

Danmarks ældste og sidste saltvands-passagerdamper starter søndagssejlads

DAMPEN er vendt tilbage til Roskilde Fjord, næsten 50 år efter at den blev svigtet til fordel for dieselmotoren. Og de, der i går prøvede at sejle med Veteranskibs-klubbens 53 år gamle damper »Skjelskør«, måtte alle indrømme, at det er en virkelig gevinst.

Mage til lydløs, fornemt glidende, nærmest yndefuld og rolig sejlads kan man kun få under damp. Damperen klæder såvel den lille havn, de mange lystsejlere og det smukke fjordlandskab. På en times sejlads passerer man en af landets største og vel nok smukkest beliggende campingpladser, Vigen Strandpark. Der sejles tæt forbi øen Elleore, som i hvert fjald de noget ældre husker som skueplads i 1907 for en af dansk stumfilms størte succeser »Løvejagten, på Elleore«. Ved sommertide kan man være heldig at se folk i farvestrålende uniformer i militær formation såvel til lands som til vands nær skibet »Løvejagten«. Siden 1944 har øen nemlig været »selvstændigt kongerige« ejet af en forening i Herlev. Mere i takt med vor tid passerer »Skjelskør« også på sin én times sejlads Risø-atomforsøgstation.

»Skjelskør« blev som bekendt for fem år siden reddet fra ophugningsplads i Odense af Veteranskibsklubben. Siden har 11.000 passagerer trådt på dens dæk. Og til og med 18. august sejler den fem ture hver søndag startende kl. 11. Søndag den 14. juli er den dog udlejet til Stege, som giver den en central plads i byens 700 års jubilæum.

Billedtekster

Billedet øverst til venstre:

»Skjelskør« er måske ikke den kønneste damper, der er bygget. Men den har charme og tager sine passagerer med storm. Så den passer ganske godt ind i Roskildes lille havn med de kønne omgivelser. 

Billedet øverst til højre:

Damperens kaptajn, P. Bergmann, sejler normalt på Statsbanernes hurtigrute mellem Kalundborg og Århus, men har stadig »damp i blodet«.

Billedet nederst i midten:

»Skjelskør«s hjerte: En to-cylindret compounddampmaskine, der kan præstere 75 næsten lydløse heste, og med ny skrue give en fart af ni knob. Men så »æder« den også 75 kg kul i timen. Her er det maskinmester H. Bach — netop kommet fra eksamensbordet uden kendskab til gamle dampere — der agerer fyrbøder.

pdfScan af original dokument

Lollands festlige turistattraktion indviet

Under store festligheder i Sakskøbing, Bandholm og Maribo inviedes i går det ny turist-trekants-arrangement, der for fremtiden vil være en af de største attraktioner på Lolland-Falster.

Turisterne vil kunne sejle med det gamle veterandampskib S/S Skjelskør fra Sakskøbing til Bandholm, tage fra Bandholm til Maribo med Dansk Jernbane Klubs veterantog og køre fra Maribo til Sakskøbing med Maribo Turistforenings nyerhvervelse, en to-dækker London-bus. - S/S Skjelskør, der er den første veterankystdamper i verden, er 49 år gammel.

I indvielseshøjtideligheden deltog turistfolk fra Sjælland og Lolland-Falster foruden baron Raben-Levetzau, der i sin Rolls Royce fra 1927 kom kørende til Sakskøbing Havn fra Ålholm Slot ved Nysted, hvor baronen snart åbner sit veteranbil-museum. - Maribo Borgervæbning og FDF-orkestret fra Nakskov spillede i de tre byer.

Billedtekst

Fra indvielsen ses her t. v. baronen i sin Rolls-Royce, t. h. "Skjelskør" på vej til Bandholm, og herunder det dejlige veterantog under festlige flag.

pdfScan af original dokument

Billedtekst

Veteranskibsklubbens gamle damper "Skjelskør" er nu med fuld damp på vej til Bandholm. I morgen er det meningen, at verdens første veteranskibsrute mellem Sakskøbing og Bandholm skal indvies. "Skjelskør" er her fotograferet, da den i aftes sejlede fra København.

pdfScan af original dokument