"Vind i sejlene"
Veteranskibsforeningen, som stiftedes i sidste år, har rigtigt fået "vind i sejlene". Efter at foreningen fik anskaffet den 40 år gamle færge "Skælskør" er klubbens medlemstal steget med raketfart, så der nu er over 400 veteranskibsfolk. De er nu gået i gang med at restaurere det gamle skib. Hun skulle gerne kunne genopstå som en anden fugl Fønix og til sommer indsættes på turist-veteranruten på Lolland. På billedet er foreningens medlemmer travlt beskæftiget med at pusle om deres klenodie.
Tusinder af mennesker på Langelinie i det dejlige søndagsvejr
Veteranskibsklubbens kulfyrede damper "Skjelskør" fik en festlig modtagelse
Tusinder af mennesker benyttede i går det dejlige søndagsvejr til at tage en tur på Langelinie. Alle parkeringspladser var tæt besat, og bilerne gled i en langsom og stadig strøm langs kajen. Politiet måtte have mandskab ud for at regulere færdslen.
Mange var kommet for at se Veteranskibsklubbens 49-årige damper "Skjelskør" ankomme, og præcis til den opgivne tid, kl. 16, gled den for fuld damp ind ved Langelinie-kajen, hvor den blev hilst velkommen af de mange mennesker, der havde samlet sig ved anløbsstedet.
Veteranskibsklubbens energiske formand, cand. jur. M. H. Spies, trak i snoren til dampfløjten, der ligesom hele skibet var i bedste form og udstødte de reglementerede fløjtesignaler, der kunne høres langt væk. "Skjelskør" var pyntet med signalflag. På broen stod skibsfører Arthur Møller og 1. styrmand, lærer og kystskipper B. Ramberg, Gladsaxe. Maskinmester, smedemester P. H. Bandholm sørgede for, at damptrykket blev holdt oppe, og fuldmægtig, altmuligmand Ole Hembo havde travlt på dækket. '
Turen fra Kalvehave var forløbet glat, og efter modtagelsen at dømme skulle man tro, at skibet var kommet helt fra den anden side af Atlanten.
Publikum fik dog ikke adgang til det lille skib. Man var bange for, at tilstrømningen ville blive for stor, og skibet skulle krænge over, og kort efter ankomsten lagde "Skjelskør" igen fra kajen under livlig tuden fra dampfløjten og sejlede til Grønlandske Handels Plads, hvor det nu skal gennemgå en skønhedskur.
Medlemstallet ti-doblet
- Hvor mange medlemmer har' Veteranskibsklubben?
- Vi startede i april i fjor med 38 medlemmer og har allerede nu mere end tidoblet medlemstallet, sagde en glad formand. Det er således lykkedes ved meget intenst arbejde at danne en veteranskibsklub. Erfaringer fra udlandet viser, at dette trods alt ikke er så ligetil. Til dato er det ikke lykkedes nogetsteds, i hvert fald i Europa.
- Hvordan er skibet i stand?
- Lidt forfaldent måske, hvad det ydre angår, men ikke mere rusten end nybygning. Såvel værft som Statens Skibstilsyn og besætningen, der har prøvet skibet i virkelig hårdt vejr, siger godt for det. Hele det nødvendige apparat, der skal tage sig af damperens istandsættelse, dens fremtidige drift og vedligeholdelse, er opbygget.
Rederier og værfter
Til gengæld, siger formanden videre, er det bestyrelsens inderlige håb, at de store rederier og værfter, der ud fra en fuldt ud forståelig skepsis har vist tilbageholdenhed i begyndelsen, nu vil give Veteranskibsklubben en hårdt tiltrængt økonomisk håndsrækning.
Skibet, der har kostet godt 13.000 kroner i køb, og som har fået gratis bundbehandling hos E. E. Koch Jensen, Nyborg, hvor der også er udført visse tiltrængte reparationer, står nu klubben i noget mere end købesummen. Men når skibet til sommer bliver sat ind i en rute ved Bandholm på Lolland, kan det sikkert give rigeligt med penge ind igen. Medlemsforøgelsen har også givet gode penge ind, og flere kommer antagelig til. Medlemmerne skal nu gøre skibet fint. Man regner med, at det kan tage 125 passagerer. På lørdag skal der være "køreplanmøde", hvor Veteranskibsklubben og Dansk Jernbane Klub m. fl. skal drøfte skibets fremtidige rute.
Eksperimentet med at købe det gamle skib og redde det fra ophugning ser således ud til at lykkes fint.
Billedtekst
Øverst:
Den gamle, gode dampfærge "Skjelskør" ankommer til Grønlands Handels Plads, hvor den skal gennemgå en skønhedskur.
Tredie spalte:
Skipperen, Arthur Møller på "Skjelskør"s kommandobro.
Fjerde spalte:
Og på billedet tilhøjre ses trængslen på Langelinjekajen
S/S "Skjelskør" til Langelinie i dag
Veteranskibsklubbens flagskib til København
Dansk Veteranskibsklubs flagskib, s/s "Skjelskør" - den ene af Danmarks to sidste kulfyrede kystpassagerdampere - kommer til Lange-linie i eftermiddag kl. 16.
"Skjelskør" sejlede lørdag formiddag fra Kalvehave og var i Rødvig ved 15-tiden, hvor det 49 år gamle skib lå i havn natten over.
Med dampen oppe
Det 49-årige veteranskib "Skjelskør", der sidste weekend var ude for en stormfuld sejlads i Smålandshavet, damper i dag kl. 11 fra Kalvehave til Rødvig. I morgen formiddag kommer så den sidste etape til København, hvor man venter at lægge til ved Langelinie kl. 16.
- Masnedø-fortet har fundet den overtallige redningsflåde, som blæste over bord sidste søndag. Den vil blive taget om bord igen til sommer.
- I øvrigt kan Veteranskibsklubben fortsat glæde sig over støtte fra erhvervslivet. To firmaer har givet hver en ton kul, et ingeniørfirma installerer VHF-anlæg, et rederi har givet radio-telefonanlæg og Københavns havnevæsen et ældre radiopejleanlæg.
Frømanden sagde god for "Skjelskørs" bund
Skibet tog grunden ved Storstrømsbroen - Veterandamperen ligger nu i havnen i Kalvehave
Rederiet "Veteranskibsklubben"s første fartøj lagde i går ved 17-tiden til i Kalvehave nær Møns-broen. Her skal den 49-årige damper "Skjelskør" ligge, til rederne forhåbentlig på søndag - alt afhængig af vejr og vind - kan dampe de sidste seks timer til København.
Fik sejltilladelse
En overgang i går var det endda meget tvivlsomt, om skibet kunne få sejltlladelse. Som meddelt i en del af Berlingske Tidendes søndagsoplag kom skibet til Stubbekøbing ved 22-tiden efter en usædvanlig hård ni timers sejlads i vindstyrke fra syv og opefter fra Nyborg. Men ikke nok med at søsygen hærgede voldsomt og skånselsløst uden persons anseelse om bord, kort før Storstrømsbroen var "Skjelskør" ude for et uheld, der kunne have været farligt.
|
I den kulsorte nat var man om bord i "Skjelskør" lidt i vildrede om den rette vej under Storstrømsbroen. Pludselig bumpede skibet på noget. En overgang var man lidt i tvivl om, hvorvidt skibet var grundstødt eller blot havde rørt bunden. Det sidste viste sig heldigvis at være tilfældet.
"Skjelskør" rejser på sin første rejse på en midlertidig sejltilladelse udstedt af Statens Skibstilsyn. Selv om samtlige foreningens godt 300 medlemmer fungerer som redere, står formanden, sekretær, cand. jur. M. H. Spies som korresponderende reder. Han var da også klar over, at uheldet ved Storstrømsbroen måtte meldes. Og i Stubbekøbing mødte havnefoged B. Bille og skibsbygger Kaj Hansen op for at syne skibet. Det var dog ikke tilstrækkeligt for en videre sejltilladelse. Falck-Zonens frømandstjeneste i Nakskov blev tilkaldt.
Frømandens undersøgelse viste, at "Skjelskør" omtrent midtskibs havde en:mindre bule på godt en meters længde. For teknikere kan det tilføjes, at kølskoen tydeligt var skrabet hvid. Det vil sige, at det var fast kridtlag, den gamle damper havde været oppe at kure på. Da ingen af de "ædlere dele" havde taget den mindste skade, fik skibet ved 15-tiden lov at sejle videre. Og i nærmest magsvejr tøffede damperen op gennem Grønsund, men da mørket begyndte at falde på, søgte man ind til Kalvehave.
Fint søskib
Veteranskibsklubben vil ikke ud at sejle med "Skjelskør" i mørke med det første. Som alle nystartede rederier vel har det, havde man indset at lørdagens sejlads, næsten fem timer i mørke under de vejrmæssigt mest ugunstige forhold, ikke opfordrer til gentagelse.
Under den voldsomme gyngetur fra Nyborg og ned mod Smålands-farvandets lumskerier viste "Skjelskør" sig imidlertid at være et overmåde godt søskib. For selv om den gode damper ikke tog det mindste hensyn til passagerernes velbefindende, rettede den sig på det smukkeste op fra hver kraftig overhaling. Nå, bygmester Ring Andersen i Svendborg har heller aldrig fået bestilling i 1915 på et skib til langfartssejlads. Og den skal da også kun til København, for at medlemmerne ved den gratis kajplads ved Grønlandske Handel kan få lejlighed til at pynte op på og føre skibet tilbage til den oprindelige skikkelse.
Der forestår et stort arbejde, før "Skjelskør" forhåbentlig til sommer kan indsættes på en veteranskibsrute fra Bandholm i tilslutning til Veteranjernbanen. De ædlere dele i skibet, både dampmaskinen og skibsskrog, fejler ikke det mindste. Det kan de, der var med til "Skjelskør"s anden jomfrurejse på vej bort fra ophugning og ødelæggelse, bevidne. Den har nemlig nærmest fået en flyvende start ind i en forhåbentlig glorværdig fremtid, som skal minde om dengang, skibe spiste kul og gav røg op af skorstenen.
Tekst ved stjernen
Maskinmester Henry Jørgensen havde efter den anstrengende tur den glæde at få meddelelse om, at hans kone var nedkommet med en søn.
Billedtekst:
er er frømanden på vej ned for at se, om "Skjelskør"s bund har taget skade.
Side 3 ud af 6