Gammel svend for fuld damp

VETERANSKIBSKLUBBENS 49-årige kulfyrede damper "Skjelskør" sejlede i går fra C. E. Noch Jensens værft i Nyborg, og det må betegnes som værende en historisk begivenhed af flere grunde. Det var første gang i to år, at skibet sejlede med dampen oppe. Og mere end det. Da den gamle Skælskør-Agersø-damper for to år siden i april måned sidst sejlede, var alle overbevist om, at dette var dens endelige rejse. Den var nemlig solgt til ophugning i Odense.

Men så blev Veteranskibsklubben oprettet for at redde den fra "døden". Med den energiske formand, sekretær i Boligministeriet, cand. jur. M. H. Spies i spidsen fik bevaringsaktionen vind i sejlene. Til sidst kunne den købes for 13.500 kroner.

Sidste efterår blev den bugseret til Nyborg, og nu er den på vej til København syd om Sjælland. Ankomsten til Grønlandske Handel ventes først søndag aften, da man ikke ønsker at sejle om natten.

Lods Arthur Møller, "Skjelskør"s mangeårige tidligere fører, var skipper om bord, 1. styrmand kommunelærer B. Ramberg, Gladsaxe en styrmand fra Storebælts-overfarten Chr. Petersen, var med ved kompasretningen og endvidere fuldmægtig Ole Hembo, Veteranskibsklubbens næstformand, smedemester P. H. Bandholm var maskinmester, og endvidere var maskinmester Henry Jørgensen, Caltex, og varmemester Hansen med om bord. Søndag morgen støder skibsinpektør Roussel, også aktivt medlem af foreningen, til. Efter ankomsten til København forestår et stort arbejde med at pynte op i den gamle damper. Men det kommer bestemt ikke til at mangle på hjælpende hænder, for alle medlemmer er villige til at give et nap med. Til sommer skulle "Skjelskør" - skibet der ikke ville dø - gerne indsættes på en rute ved Bandholm på Lolland. Da "Skjelskør" stod ud fra Nyborg, var vindstyrken 7 - en kraftig vind for den lille båd.

"Skjelskør" nær en grundstødning

»Skjelskør« nåede ved 22-tiden til Stubbekøbing efter ni timers dramatisk sejlads fra Nyborg. Kort før Storstrømsbroen rørte skibet med et par hårde bump grunden. Det lykkedes dog at finde ud på dybere vand og komme velbeholdent i havn for matten.

Efter kun en halv times sejlads fra Nyborg røg en pakning i maskinrummet, men den 60-årige smedemester Bandholm og hans hjælpere fik ordnet det, og maskinens folk havde på resten af rejsen kun én alvorlig hovedpine, nemlig at skaffe vand nok til damp.

Vindstyrken lå konstant i nærheden af de syv, men det fine søskib mavede sig blot frem, gyngende fra side til side. Undervejs røg en af redningsflåderne under en svær krængning i vandet og forsvandt. Skibets mangeårige tidligere fører, lods Arthur Møller, vidste lige nøjagtig, hvor meget han kunne give sit skib. Klubbens formand, sekretær M. H. Spies, lovede, at skibets ydre nok skal blive forynget gennem villige medlemmers håndsrækning.

Efter første heldige etape lærte alle ikke så lidt, blandt andet at "Skjelskør" mangler meget endnu, inden den er tiptop. Men med den energi og den ildhu, foreningen hidtil har vist, skal det nok nås. "Skjelskør" ventes til København søndag eftermiddag.

Billedtekst

Højre spalte:
"Skjelskør" lastes til københavnerturen i Nyborg.

Midterste spalte:
Skibsføreren, Arthur Møller, på broen.

Nederste billede:
Den lille "Skjelskør" på det vilde hav - vindstyrke 7.

pdfScan af original dokunent

Veteranskibsinteresse: Dansk eksempel smitter overalt

Både i Sverige, England, Tyskland, Schweiz og Australien arbejder man på at bevare gamle dampere
- Hidtil kun lykkedes i Canada med en slæbebåd og i Danmark med en passagerbåd

Foreningen til gamle Skibeis Bevarelses utrættelige og til sidst resultatrige kamp for at redde den gamle damper "Skjelskør" fra ophugning har vakt en ganske kolossal interesse også i udlandet. Men indtil i dag er den danske klub enestående i sin art.

På et meget tidligt tidspunkt viste redaktør Zweigbergk fra "Sydsvenska Dagbladet" veteranskibsklubbens arbejde den allervarmeste interesse. Og "Svensk Sjöfarts Tidning" har taget tråden op og udtrykker håbet om, at eksemplet fra Danmark vil smitte, for:

Det ville virkelig være synd, hvis damp-epoken skulle gå i graven, uden at et eneste eksemplar af de gamle kulfyrede skibe blev tilbage. De var dog pionerer, når det gjaldt moderne trafik. Det var dem, der var med til at bygge det tætte net af linier rundt på verdenshavene, skriver det svenske blad.

Dunkerque-hjuldamper

Hidtil har der været gjort flere forsøg på at oprette lignende klubber i udlandet, men det danske eksperiment er det eneste, der virkelig er lykkedes og går godt. Det er dog ikke verdens første veteranskibsklub, idet nogle canadiere i 1962 købte S/S "Master".

Men det er dels en bugserbåd og dels driver man den kun lejlighedsvis i sejlads udelukkende for medlemmer, fortæller den danske formand, sekretær M. H. Spies. Der er således ikke tale om en egentlig veteranrute. Men ret skal være ret. Canadierne startede i 1962 og vi kom først i gang i år.

Fra den danske klub har man opfordret de svenske medlemmer til at slutte sig sammen i en svensk fraktion for at arbejde henimod en svensk klub. Omkostningerne har hidtil virket afskrækkende, men nu ser det ud til, at Arne Sundstrom, Ålstensgatan 113 i Bromma får held med at redde en større skærgårdsdamper for en svensk klub. At interessen i Sverige er meget stor for gamle skibe, har den danske klub for længst sandet. Det var således et svensk medlem, der sendte 1350 kroner til hjælp til redningen af "Skjelskør".

Sekretær M. H. Spies har gennem et brev til "Times" opfordret til dannelsen af en engelsk klub. Omtrent samtidig kom meddelelser om, at et labourmedlem i London County Council, mr. Ellis Hillmann havde foreslået, at en af de gamle Themsen-hjuldampere "Medway Queen" (316 ton) skulle bevares. Den sejlede sin sidste tur i september efter at have bragt cirka to millioner rejsende op og ned ad floden. Under slaget om Dunkerque sejlede den seks gange over kanalen og fik evakueret 7000 soldater, uden at skibet blev ramt af fjendens ild.

Veteranskibsklubben har foruden danske og svenske medlemmer også norske, et amerikansk samt en tysker. Dr. Ernst Schmidt, Reinbek ved Hamborg, fortæller, at han første gang læste om foreningen i Berlingske Tidende. Han fortæller endvidere i et brev, at man i Vesttyskland har gjort flere forgæves forsøg på at redde gamle skibe. I Schweiz er man gået en anden vej og har sat landets ældste damper "Rigi" fra 1848 op på land i Transportmuseet i Luzern. Tysklands ældste fartøj "John Penn" fra 1864 skal antagelig ende sine dage på samme måde i Dresden, når den næste år tages ud af farten. I Hamborg har professor Havernick fra det historiske museum købt en lille dampbåd "Geheimrat Just", som sejler på små gæsteture.

I England arbejder Paddle Steamer Preservation Society (oprettet 1959) nu alvorligt på at redde den føromtalte "Medway Queen". Et første forsøg på at bevare landets mindste hjuldamper "Alumchine" (76 ton) måtte opgives. Den sejlede for Pembrokeshire County Council indtil den blev taget ud af driften sidste år. Så langt væk som hos Historical Society of South Australia har man netop købt den sidste hjuldamper "Marion", der sejlede på Murray-floden. Det er dog tvivlsomt, om skibet fortsat skal sejle. Et tysk forsøg på at redde den sidste tyske hjuldamper på Bodensøen "Stadt Überlingen" faldt ikke heldigt ud.

Derfor kan man vist godt fastslå, at den danske Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse er den eneste som reelt vil drive en veteranskibsrute, slutter dr. Ernst Schmidt og tilføjer, at det er overmåde vigtigt, at man ikke blot tænker på skibsfartshistorien. Man må også i rette tid tænke på at redde damplokomotiver og dampskibe, så også eftertiden kan se og opleve, hvordan de kører og sejler.

Prøveopfyringen og afprøvningen af "Skjelskør"s dampmaskine for nylig i flydedokken i Nyborg gik over forventning godt.  Foreningen har nu 324 medlemmer.

pdfScan af original dokunent

Veteranskibsklubben fordobler sin flåde

Fra et til to fartøjer - Faste ruteplaner med de gamle dampere blandt andet i Smålandshavet

Det rigtige dampskib med kulfyr og røg ud af skorstenen forsvinder med rivende hast fra farvandene. Tanken om, at vi en skønne dag skulle stå uden synlige - og bevægelige - minder om de gamle dampskibsdage blev i foråret fader til Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse.

Den har haft en forrygende medlems- og flådesucces.

Det lykkedes at frelse den næsten 50-årige s/s "Skjelskør" fra skærebrænderne. I de 47 år, den sejlede på Skælskør-Agersø-Omø-ruten, nåede den at få 15:000 ture. Da dan skulle hugges op, afgav ophuggeren H. I. Hansen, Odense, skibet for 13.500 kroner. En lille pris for de 49 bruttoregisterton. Nu kommer den i dok, og veteranskibsklubben, som foreningen hedder i daglig omtale, tog i aftes på Generalforsamlingen i "Vartov" den beslutning, at "Skjelskør" går ind som veteranskib på en rute i Smålandshavet. På Lolland kører veteranbanen med de gamle lokomotiver og vogne. Skib og bane i fællesskab skulle nok kunne få noget ud af et samarbejde.

Men ved generalforsamlingen i aftes kunne formanden, sekretær cand. jur. M. H. Spies, fortælle om flådens fordobling fra et til to skibe. Teknisk Museum har lovet at låne havnevæsnets udrangerede 62 år gamle damper "Kasa" (tidl. "Asa") til foreningen i de kommende 10 år. Tilbuddet tog medlemmerne imod med glæde.

Når skibene er gjort i stand og godkendt, vil de blive sejlet og passet gratis af foreningens kyndige medlemmer på sommerens ture. Foreningen har allerede nu fået gaver til istandgørelsen og tilbud om vederlagsfri hjælp ved selve arbejdet. Medlemstilgangen har været voldsom. Man begyndte i april med 38 medlemmer og er nu nået over 300.

På mødet i aftes genvalgtes bestyrelsen. Den består nu af kasserer Ulla Andersen, smedemester P H Bandholm, lektor J. H. P Barfod, civilingeniør O. Crumlin-Petersen, fuldmægtig O. Hembo, skibsinspektør M. Rosell og formanden M. H Spies.

Vartov-generalforsamlingen gav enstemmigt sin tilslutning til, at "Skjelskør" sejler Saxkøbing-Bandholm. Bestyrelsen fik bemyndigelse til at føre forhandlingerne om "Kasa"s overtagelse videre, og endelig åbnede man for en fin trekanttrafik på Lolland. Saxkøbing og Maribo forhandler med den danske ambassade i London med London Transport om at få en veteran-todækkerbus til rådighed, Bussen skal køre Saxkøbing-Maribo, og da veteranbanen kører Maribo-Bandholm, kan veteranskibet slutte trekanten med Bandholm-Saxkøbing.

Det vil blive en virkelig veteranrute, hvis man kan få busruten etableret også - selvom man derved forlader dampprincippet og tager motortransporten med.

Billedtekst

I KASA's 62 år gamle kahyt. Fra venstre skibsinspektør M. Rosell, veteranskibsklubbens formand H. M. Spies, maskinmester Otto Carlé, Teknisk Museeum, og civilingeniør Rolf Øster, havnevæsnet.

pdfScan af orginal dokument

"Skjelskør" har sit på det tørre

Store bestræbelser for at få Veteranskibsklubbens gamle damper til Lolland i tilslutning til veteranjernbane og bilmuseum

"Skjelskør" ligger nu i dok i Nyborg. Bag denne nøgterne konstatering ligger den ejendommelige situation, at et skib, der i over et år har ligget for ophugning i Odense, nu skal gøres i stand igen. Det umulige er sket, at et skib er vendt tilbage fra den havn, hvor ingen skibe igen sejler fra!

Det er Foreningen til gamle Skibes Bevarelses stædighed, der er årsagen til, at en af vore allersidste kulfyrede dampere nu skal gøres sejlklar igen. Når den gamle rutedamper har gennemgået eftersyn, skal den for egen damp sejle til København. Her er det så meningen, at foreningens medlemmer vil smøge ærmerne op og forsøge at få "Skjelskør" til at ligne det fartøj, der i 1915 blev afleveret fra Svendborg.

Både ord og støtte

Og når den så er pudset op på ny, kommer spørgsmålet: Hvor skal den sejle? Det afgøres først ved en generalforsamling i Veteranskibsklubben i denne måned. Men det ser ud til, at de gode lollikker har forstået at fiske i rørt vande. Maribo Turistforenings formand, forretningsbestyrer Henning Madsen og formanden for initiativrådet i Sakskøbing, Leif Christiansen, har vist sagen meget stor interesse og foreslået, at veterandamperen skal sejle mellem Bandhoim og Sakskøbing. Motiveringen er den, at man i forvejen har Dansk Jernbaneklubs veterantog kørende på strækningen Maribo-Bandholm, og så kan man i denne forbindelse også nævne baron J. O. Raben-Levetzaus forsøg på at skabe et bilmuseum på Ålholm slot i Nysted. Lolland forsøger altså at gøre sig klar til rang af veteranland, men man har ikke ladet det være blot ved ord. "Skjelskør" har ved velvilje fra lensgreve F. M. Knuth og Sakskøbing Kommune fået løfte om gratis kajplads samt fritagelse for havneafgifter i de to byer.

Foreløbig er den gamle damper i gode hænder hos skibsbygmester C. E. Koch Jensen i Nyborg. Og så er veteranskibsklubbens utrættelige formand, sekretær M. H. Spies, begyndt at tælle dagene til det øjeblik, da han kan trække i dampfløjten og give ordren "fuld kraft frem" mod København. Så er nemlig det umulige blevet muligt. Et skib, der var dømt til aldrig at sejle mere, har sat en kurs, som er en hæderkronet, feteret og omsværmet dame i hendes alder værdig.

pdfScan af orginal dokument

Snart "fuldkraft frem" til maskintelegrafen

- Det blev til noget, skriver Foreningen til gamle Skibes Bevarelse (Dansk Veteranskibsklub) ikke uden en vis stolthed og glæde i en meddelelse til medlemmerne om, at den 48-årige kulfyrede damper "Skjelskør" nu er købt.

Formanden, sekretær, cand. jur. M. H. Spies håber snart at kunne give "Skjelskør"s gamle skipper, lods Arthur Møller, ordre til at sejle damperen tilbage fra dens rejse til ophugningspladsen i Odense. Det blev alligevel ikke den sidste rejse! Når man kommer så langt, at skipperen efter 1½ års forløb kan slå "Fuld kraft frem" på maskintelegrafen til damperens gamle mester, maskinmester S. A. Saabøll, bliver det en stor dag ikke blot for klubben, men også for alle skibsinteresserede.

Frivillig arbejdskraft

Før dette sker, skal "Skjelskør" først bugseres til Nyborg Skibsværft, hvor skibsbygmester C. E. Koch Jensen har tilbudt gratis dokning. Og så kan Sejladsen til København starte med alle signalflag oppe. Her håber man på medlemmernes bistand til det store restaureringsarbejde, men det kommer næppe til at skorte på villige hænder. Målet er naturligvis at sætte den i samme stand som ved afleveringen i 1915. Det bliver ikke nogen helt billig opgave, men nu, da det første skær er lykkeligt passeret, overvindes det næste uden tvivl. Selve driften af skibet til sin tid bliver ingen hovedpine, for Veteranskibsklubben råder som det eneste rederi herhjemme over praktisk taget ubegrænsede mængder frivillig arbejdskraft.

Klubbens generalforsamling til efteråret skal afgøre, hvilken "veteranrute" damperen skal indsættes på. Som det tidligere har været nævnt i Berlingske Tidende, har der været tale om en rute fra Bandholm i tilslutning til Dansk Jernbaneklubs veterantog. Roskilde Fjord har været nævnt i tilslutning til det kommende skibsmuseum, og endelig kan der være tale om Øresund. Den del af året, da damperen ikke skal "tjene til føden", vil den blive benyttet til udflugter fra København for foreningens medlemmer.

Veteranskibsklubben har nu passeret de 200 medlemmer, deriblandt ikke få svenskere. Foreningens næste mål: når det store arbejde med at få "Skjelskør" ført tilbage til dets oprindelige skikkelse er overstået, håber man at gå i gang med at sikre en af de smukke skonnerter eller galeaser, senere måske en motordrevet redningsbåd fra Vestkysten og måske en af de første små diesel-drevne færger herhjemme.

Men foreløbig har man altså hænderne fulde af arbejdet med at forberede "Fuld kraft frem"-ordren for gode, gamle "Skjelskør".

Billedtekst
"Skjelskør" sætter snart dampen op

pdfScan af orginal dokument