Fra Otto Cs skitsebog

I Overgaden ved Den kongelige grønlandske Handels plads tilbringer en snes unge folk deres fritid med at gøre den gamle damper "Skjelskør" sejlklar til den 31. i denne måned. De er alle medlemmer af dansk veteranskibsklub, også kaldet Foreningen til gamle Skibes Bevaring. Der bankes rust med maskine og med almindelig hammer, så det giver genlyd i den ellers så stille kanal. Et stort arbejde er lagt i at bringe "Skjelskør" i stand, og selv om den skal sejle i sommer, vil den ikke være helt færdig før i efteråret 1965.

Otto C. tegnede den gamle damper. - Fuldmægtig i et assurancefirma Børge Andersen, til venstre, fortalte, han ikke kan noget håndværk, men hjælper med, hvor han kan, og synes det er spændende at se, hvorledes arbejdet skrider frem. På en flåde står hele aftenen de folk der laver støj, men som samtidig fjerner hver en rustplet, og oppe på dækket sad akademiingeniør Søren Thorsøe (th.), der er leder af hele arbejdet. Han var glad, fordi alle de unge folk viste så stor interesse og flid, og fordi Tuborgfondet havde støttet foretagendet med 15.000 kroner. "Skjelskør" sejler antagelig fra Langelinie på fredag kl. 17.30 og ventes at være fremme ved Bandholm engang i løbet af lørdag eftermiddag. Derefter foregår prøvesejladsen på verdens første veteranskibsrute til Sakskøbing.

pdfScan af original dokument

"Skjelskør" får sit blå stempel

15.000 kroner til Veteranskibsklubben skænket af Tuborgfondet

Hvis der havde været damp på Veteranskibsklubbens gamle fartøj "Skjelskør" i går formiddags, havde fløjten ganske givet ikke været til at styre for glædeshyl. Tuborgfondet har nemlig nu skænket 15.000 kroner som en påskønnelse af foreningens arbejde med at bevare et stykke dampskibsepoke.

- Vi har moret os vældigt over den opgave, foreningen har sat sig, sagde direktør, cand. oecon. Hans Øhrstrøm ved overrækkelsen af den lunende  check  på  "Skjelskør",  der for øjeblikket er ved at blive gjort klar ved Grønlandske Handel i København.

- Det var morsomt at se den interesse, medlemmerne har vist for den opgave selv at søge at bevare den gamle dampskibsæra. Det bliver spændende at følge det samarbejde, der er sket på Lolland for at gøre et stykke kulturhistorisk transporthistorie levende. Der er ofret megen fritid og arbejdskraft, efter at man fik fat i "Skjelskør". Det skal nok blive et dejligt skib, og vi i Tuborgfondet synes, at dette initiativ bør belønnes med et kontant beløb. Held og lykke med skibet og med andre opgaver, Veteranskibsklubben måtte tage op, sluttede direktør Øhrstrøm.

Foreningens formand, sekretær, cand jur M. H. Spies vidste næsten ikke, hvilket ben han skulle stå på af lutter glæde over, at man nu kan betale hovedparten af det beløb, man skylder skibsbygger Koch Jensen, Nyborg, for istandsættelse af skibet, da det kom fra ophugningspladsen i Odense. Der mangler nu kun 3000 kroner.

Først af med dampskibe

- Danmark var på den ene side det land, hvor dampskibene måtte forsvinde først, fordi vi var først med dieselmotoren til søs. Men på den anden side var Danmark det land, hvor dannelsen af en forening med bevarelse af et dampskib på programmet så mest håbløs ud, på grund af den indstilling, der hersker herhjemme til bevarelsen af gamle skibe, sagde formanden i sin takketale.

- Når jeg er ganske særlig glad for gaven fra Tuborgfondet, er det, fordi jeg tillader mig at betragte tildelingen som et udtryk for, at det officielle Danmark nu er ved definitivt at overvinde "hvad-kan-det-nytte-mentaliteten". Tuborgfondet indtager nemlig i folks bevidsthed en sådan position herhjemme, at jeg finder det berettiget at tage dens tildeling som et udtryk for den officielle mening, sluttede Spies sin korte tale.

Mangler skibsudstyr

Der mangler endnu meget i, at "Skjelskør" er klar til at dampe af til sin nye æra som veteranskib på ruten Sakskøbing-Bandholm. Der skal bankes en god portion rust af endnu, nyt træ skal indsættes her og der, men selve fundamentet synes, hvor ynkeligt det end kan se ud i dag, at være i orden.

- "Skjelskør" er en overkommelig mulighed for at vise dampskibsepoken på en repræsentativ måde, understregede den kendte skibshistoriker Crumlin-Pedersen, der samtidigt mindede om, at det også var Tuborgfondet, der havde været med til at bevare Skuldelev-vikingeskibene for eftertiden. Nu håber Veteranskibsklubben på at få fat i en mængde almindeligt skibsudstyr, f. eks. tovværk, ankerlanterne, skibsur, barometer og kikkert, men det skal nok også lykkes. For medlemmerne går med fuld damp ind for deres forening.

Billedtekst

Sådan ser "Skjelskør" ud i dag, som den ligger ved Grønlandske Handel. Man tør næsten ikke tro, at den bliver færdig til i slutningen af måneden for at kunne indsættes på veteranskibsruten på Lolland, men medlemmerne har lovet at sætte fuld damp på.

pdfScan af original dokument

Tidoblet medlemstal

Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse, Dansk Veteranskibsklub, holdt i går generalforsamling i Karnappen i København.

Foreningens formand, sekretær M. H. Spies oplyste, at medlemstallet var mere end tidoblet fra 38 ved starten 19. april sidste år.

Det, det kom an på nu, sagde formanden, var restaureringen af "Skjelskør". Hvad maskinen angik, var der ingen mangel på arbejdskraft, folk nærmest faldt over hinanden i maskinrummet, der mindede ham om et hobbyværksted. På resten af skibet så det noget anderledes ud. Der er brug for alle de ledige hænder, der overhovedet kan holde på en hammer. Skal damperen være i blot nogenlunde præsentabel stand til premieresejladsen på Bandholm-ruten den 31. maj, skal arbejdet om bord intensiveres ganske betydeligt. Uden for rute-sæsonen er det meningen, at damperen skal ligge oplagt i København, så medlemmerne kan benytte den som privat dampyacht.

Efter eget ønske udtrådte skibsinspektør Rosell af bestyrelsen. I stedet indtrådte fuldmægtig Børge Andersen, ingeniør S. Thorsø og styrmand Chr. Petersen

pdfScan af original dokument

Den høje skorsten på Veteranskibsklubbens damper "Skjelskør" er her ved at få det glatte lag, med maling skænket af en kendt skibsfarvefabrik. Og der skal sikkert meget til, for skibet havde faktisk tabt det meste af kuløren. Men det nås forhåbentlig at give den en ordentlig make-up, inden den indsættes på ruten fra Bandholm

pdfScan af original dokument 

Den gamle damper ikke til at kende igen

"Skjelskør" - den 49-årige kulfyrede damper - indsættes på Sakskøbing-Bandholm-ruten

Veteranskibsklubben kan ikke klage over manglen på arbejdskraft. Hver eneste weekend og for øvrigt også i ugens løb arbejdes der på at gøre "Skjelskør" i stand. Så den 49-årige kulfyrede damper bliver næppe til at kende igen, når skibet den 31. maj indsættes på ruten Sakskøbing-Bandholm.

Der er så mange maskinmestre og andre teknisk sagkyndige beskæftiget i damperens maskine, at de næsten går og falder over hinanden. Derimod efterlyser den korresponderende reder, cand. jur. M. H. Spies, ukvalificerede, der vil hjælpe ham med at banke rust. Skibet ligger fortsat ved Grønlandske Handel.

Når "Skjelskør" er sejlet til Bandholm, er det meningen, at den hver søndag indtil 13. september skal sejle to dobbeltture med en sejltid på fem kvarter. Der bliver samtidig forbindelse med Dansk Jernbaneklubs tog på strækningen Maribo-Bandholm og den gamle dobbeltdækkerbus, der skal køre på strækningen Maribo-Sakskøbing. Der bliver altså virkelig muligheder for at holde en veteransøndag, som vore bedsteforældre var vant til at have hverdagen.

"Et forkert tidspunkt"

En overgang overvejede veteranskibsklubben at købe den 50 år gamle bugserbåd og isbryder "Hvidbjerg", der i mange år har sejlet turister mellem Vejle og Munkebjerg. Det viser sig imidlertid, at skibet har fået et meget alvorligt bums i agterskibet under vandlinien ved isbrydning, så man tør ikke rigtigt binde an med den. Lige så tungtvejende har det dog sikkert også været, at foreningen stadig skylder skibsbygger Koch Jensen i Nyborg 18.000 kroner for reparationer af "Skjelskør. "Hvidbjerg" er derfor blevet solgt til Søby-værftet på Ærø. Foreningens formand M. H. Spies er nærmest ved at ærgre sig gul og grøn over, at "Hvidbjerg" er udbudt til salg på "et forkert tidspunkt". Havde man blot haft en veloverstået sæson bag sig, havde det måske set helt anderledes ud.

En 54-årig dampfærge

Dampen har for øvrigt fået en kort og uventet renæssance i sejladsen mellem Københavns Frihavn og Malmø. Den 54 år gamle oliefyrede dampfærge "Konung Gustav V" (3389 brt) sejler for øjeblikket på denne overfart, men den 6. maj er det uigenkaldeligt sidste gang. På en enkelt overfart bruger denne færge, der i mange år sejlede på Trelleborg-Sassnitz og Travemünde, ca. fire ton olie. Pudsigt nok er den i sin tid bygget i Gøteborg til oliefyring, hvilket vel nok var forbavsende på dette tidspunkt, hvor de rigtige kulfyrede dampere nærmest var enerådende. Det skulle ikke være nødvendigt at tilføje, at Veteranskibsklubben forbereder en udflugt med den gamle dampfærge på næste søndag.

På turen med "Konung Gustav V" håber man også at møde svenske medlemmer. For selv om det danske initiativ med redningen af "Skjelskør" fra en forsmædelig død under skærebrændere har smittet af mange steder, er der endnu ikke dannet nogen svensk forening. I Stockholm forsøger man at danne en, og øverst på ønskesedlen står Waxholmbolagets kulfyrede damper "Östanå I", der er bygget i 1906.

pdfScan af original dokument