Snart "fuldkraft frem" til maskintelegrafen

- Det blev til noget, skriver Foreningen til gamle Skibes Bevarelse (Dansk Veteranskibsklub) ikke uden en vis stolthed og glæde i en meddelelse til medlemmerne om, at den 48-årige kulfyrede damper "Skjelskør" nu er købt.

Formanden, sekretær, cand. jur. M. H. Spies håber snart at kunne give "Skjelskør"s gamle skipper, lods Arthur Møller, ordre til at sejle damperen tilbage fra dens rejse til ophugningspladsen i Odense. Det blev alligevel ikke den sidste rejse! Når man kommer så langt, at skipperen efter 1½ års forløb kan slå "Fuld kraft frem" på maskintelegrafen til damperens gamle mester, maskinmester S. A. Saabøll, bliver det en stor dag ikke blot for klubben, men også for alle skibsinteresserede.

Frivillig arbejdskraft

Før dette sker, skal "Skjelskør" først bugseres til Nyborg Skibsværft, hvor skibsbygmester C. E. Koch Jensen har tilbudt gratis dokning. Og så kan Sejladsen til København starte med alle signalflag oppe. Her håber man på medlemmernes bistand til det store restaureringsarbejde, men det kommer næppe til at skorte på villige hænder. Målet er naturligvis at sætte den i samme stand som ved afleveringen i 1915. Det bliver ikke nogen helt billig opgave, men nu, da det første skær er lykkeligt passeret, overvindes det næste uden tvivl. Selve driften af skibet til sin tid bliver ingen hovedpine, for Veteranskibsklubben råder som det eneste rederi herhjemme over praktisk taget ubegrænsede mængder frivillig arbejdskraft.

Klubbens generalforsamling til efteråret skal afgøre, hvilken "veteranrute" damperen skal indsættes på. Som det tidligere har været nævnt i Berlingske Tidende, har der været tale om en rute fra Bandholm i tilslutning til Dansk Jernbaneklubs veterantog. Roskilde Fjord har været nævnt i tilslutning til det kommende skibsmuseum, og endelig kan der være tale om Øresund. Den del af året, da damperen ikke skal "tjene til føden", vil den blive benyttet til udflugter fra København for foreningens medlemmer.

Veteranskibsklubben har nu passeret de 200 medlemmer, deriblandt ikke få svenskere. Foreningens næste mål: når det store arbejde med at få "Skjelskør" ført tilbage til dets oprindelige skikkelse er overstået, håber man at gå i gang med at sikre en af de smukke skonnerter eller galeaser, senere måske en motordrevet redningsbåd fra Vestkysten og måske en af de første små diesel-drevne færger herhjemme.

Men foreløbig har man altså hænderne fulde af arbejdet med at forberede "Fuld kraft frem"-ordren for gode, gamle "Skjelskør".

Billedtekst
"Skjelskør" sætter snart dampen op

pdfScan af orginal dokument