Hvem vil være med at købe en damper?

Ny forening til gamle skibes bevarelse ventes stiftet straks efter påske

Hvis alt går efter planen, vil "Foreningen til gamle skibes bevarelse" blive stiftet i København fredag efter påske.

Dg så er det i øvrigt på høje tid, hvis man - som kredsen bag ideen - mener dampskibe når man taler om "gamle skibe": Af passagerdampere under, 50 bruttotons findes i dag kun to tilbage her i landet, S/S Skjelskør og S/S Hjejlen, mellem 50 og 99 tons kun én, S/S Hejren - og mellem 100 og 149 tons ligeledes kun en, S/S Agnete. I gruppen 150-499 tons findes ganske vist to dampere, S/S Mjølner og S/S Tranekjær, men de er begge ombygget til oliefyring og på anden måde moderniserede.

Alle andre danske passagerdampere er borte - forliste, solgt til udlandet eller hugget op.

Der skal bruges penge

Sådan tegnede situationen, sig, da en kreds af dampskibsinteresserede for et års tid siden begyndte at samle kræfter om en aktion, og da førstnævnte damper, S/S Skjelskør, i fjor blev solgt til ophugning, koncentrerede man sig om at skaffe penge nok til at købe den fri hos H. I. Hansen i Odense, inden ophugningsfirmaets skærebrændere blev tændt.

H. I. Hansen gik med til at lade den lille damper ligge urørt, og nu har en københavnsk grosserer sat 6000 kr. af til det gode formål - under forudsætning af, at andre træder til med restsummen, cirka 8000 kr.

Det er disse penge, man vil forsøge at skaffe blandt interesserede ved den stiftende generalforsamling i Nationalmuseets foredragssal fredag d. 19. ds. om aftenen.

Vil åbne en passagerrute

Danmarks Tekniske Museum, Foreningen til Søfartens Fremme, Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg, Marinehistorisk Selskab og Nationalmuseet anbefaler både stiftelse og indsamling, og de fem indbydere, som har arbejdet intenst med planerne, er lektor Jørgen H. P. Bar fod, civilingeniør Ole Crumlin-Pedersen, kommunelærer B. Houkjær, skibsinspektør M. Rosell og sekretær M. H. Spies.

- Vi har naturligvis planer ud over selve restaureringen om bord, siger lektor Barfod. Skibet har i løbet af 47 år tilbagelagt strækningen mellem Skælskør, Agersø og Omø 15.000 gange, hvilket svarer til 2½ gang rundt om jorden ved Ækvator, men det er fuldt sejldygtigt og kan tage l25 passagerer. Den lille, to-cylindrede dampmaskine på 75 HK er i god stand - og skibet er ikke større, end at vi kan nøjes med en navigatør med sætteskippereksamen, plus én mand i maskinen. Det er billigt i drift - det sejler 120 km på en ton kul.

Vi regner derfor med at kunne åbne en veteran-rute med S/S Skjelskør - måske mellem Sjælland og Bandholm, i tilslutning til Dansk Jernbane Klubs veteran-rute Bandholm-Maribo, måske på Roskilde Fjord i forbindelse med det kommende skibsmuseum, måske på Øresund. Vi ved det endnu ikke - men der skulle være naturlige opgaver nok at løse med et sådant skib.

Og foreningen er - såvidt vi har kunnet få oplyst - den foreløbig eneste af sin art.

Så De kan nok forstå, det er spændende!

pdfScan af original dokument