Artiklen er citret fra avisens websted. Artiklen er delt i to, en del på forsiden og en del i 2. sektion

 

nn.2005.04.27.002

Museumsskib sejler igen

Det gode museumsskib S/S Skjelskør med hjemsted i Frederikssund kommer atter til at sejle på Roskilde Fjord i sommer, lyder det glade budskab fra den korresponderende reder, Frits Holm Hansen (billedet).

Hele sidste år måtte den 90 år gamle kulfyrede damper ligge brak i havnen på grund af en utæt dampkedel, som foreningen bag skibet manglede penge til at få repareret på tilfredsstillende vis. Nu er Nordea Danmark Fonden trådt til med en gave på 100.000 kroner, der dækker udgifterne, så turister og lokale igen kan komme ud på sejladser og opleve det fantastiske fjordlandskab fra vandsiden.

Frederikssund 2. sektion side 6

 

Skjelskør skal sejle i sommer

En fondsgave sikrer, at museumsskibet Skjelskør i Frederikssund kan blive repareret, så den kulfyrede damper kan genoptage sine sejladser på Roskilde Fjord i sommer.

Frederikssund: Til sommer kommer Frederikssunds turistattraktion til vands, det kulfyrede dampskib S/S Skjelskør, atter til at stævne ud på chartrede- og søndagsture på Roskilde Fjord. 

nn.2005.04.27.001 01Korresponderende reder Frits Holm Hansen og formand for Nordeas bankråd, Jan Morbech, i døren til fyrrummet med den utætte 90 år gamle kedel, der nu skal repareres.

Det sker efter, at det 90 år gamle museumsskib har været tvunget til at ligge brak hele sidste år ved havnekajen med en utæt kedel, der medførte aflysninger af samtlige sejladser.

S/S Skjelskør ejes af Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse, og medlemmerne har flere gange forsøgt at reparere den utætte kedel uden tilfredsstilllende resultat. Men nu har Nordea Danmark Fonden besluttet at træde til med en gave på 100.000 kroner, så kedlen kan blive repareret af specialister, ligesom et mørnet dæk i skibets forstavn skal udskiftes, inden det rådner.

- Det er en dobbelt glæde for os. Uden den økonomiske hjælp ville vi langsomt komme til at dræne vores kassebeholdning og driftssikkerhedskonto, men samtidig er det også et stort skulderklap for det arbejde, vi gør frivilligt og ulønnet, fortæller en glad formand for Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse, korresponderende reder Frits Holm Hansen, som skønner, at det vil tage cirka tre uger at få repareret den utætte kedel.

Frits Holm Hansen fik i går overrakt en stofpose med sammenrullede tusindekrone-sedler af formand for Nordeas lokale bankråd, Jan Morbech.

- Vi føler, at Skjelskør er så tilpas stor en turistattraktion, at det vil være synd ikke at få det ud at sejle igen. Lokalt har vi begrænsede midler, så vi var nødt til at gå til hovedfonden og bede om økonomisk hjælp - og det fik vi heldigvis, så det gode skib atter kan komme ud i sit rette element, forklarer Jan Morbech.

Specialister fra firmaet Force Technology har undersøgt og vurderet, at den utætte kedel er bevaringsværdig og trods sin høje alder kan holde mange år endnu med den korrekte reparation. Force Technology er lokalt ellers mest kendt for at have gennemført en kontrolleret gassprængning med en over 100 meter høj ildsøjle til følge i det militære terræn nord for Jægerspris kort før jul, og firmaet har anbefalet det nordjyske firma Internationale Combustion Engineering A/S, forkortet ICE, til kedel-reparationen.

Efter planen tager S/S Skjelskør hul på sæsonen med en sejlads for sine naboer i bebyggelserne på havnefronten søndag den 12. juni, og fra søndag den 19. juni og tre søndage frem vil alle kunne komme med på en times ture på Roskilde Fjord.