Et stort arbejde ligger forud for søndagens premieresejlads
Den snart 50-årige dampfærge "Skjelskør" har været genstand for en større reparation - Færgen sat i præsentabel stand, men reparationen er kun midlertidig. Dansk Veteranskibsklub har forsøgt - efter skibstegningerne fra 1915 - at føre skibet tilbage til dets oprindelige skikkelse, men ikke uden vanskeligheder
Foreningen til gamle skibes Bevarelse, Dansk Veteranskibsklub, vil på søndag, når klubbens nyerhvervelse, den snart 50-årige dampfærge S/S "Skjelskør" indsættes på ruten Saxkjøbing-Bandholm, præsenterer resultatet af et par måneders arbejde, næsten fra morgen til aften hver eneste dag. Siden veteranskibsklubben overtog "Skjelskør" den 6. april i år, har medlemmer fra fjern og nær været at finde på Den kongelige Grønlandske Handels Plads i København, hvor færgen har ligget.
Det arbejde, som medlemmerne gratis har udført om bord på den gamle færge i deres fritid, ville have kostet flere tusinde kroner, hvis arbejdet skal opgøres i penge. Over alt har veteranskibsklubben mødt stor velvilje. Firmaer, som har udført større specialopgaver, har gjort dette uden beregning - Og arbejdet med at klargøre "Skjelskør" til premieresejladsen på søndag har i den sidste uges tid været hektisk!
Da vi for nogle dage siden besøgte "Skjelskør", manglede der endnu en del. Ingeniør Søren Thorsøe, som har ledet reparationsarbejdet, så dog optimistisk på tingene.
- "Skjelskør" bliver sat i præsentabel stand til på søndag, fortalte ingeniør Thorsøe. Der er i første omgang kun tale om en midlertidig reparation. Så snart ruten Saxkjøbing-Bandholm standses efter sommeren, skal færgen atter til København, hvor den endnu en gang vil blive gennemgået fra a til z.
Veteranskibsklubben har lånt skibstegningerne fra 1915 af Svendborg Skibsværft, og man forsøger naturligvis at bringe "Skjelskør" i stand i dens oprindelige skikkelse. Dette har dog voldt en del problemer. Enkelte ting om bord kan ikke laves efter tegningerne - veteranskibsklubben må tage hensyn til myndighedernes krav.
I store træk er det dog lykkedes. Det, der efter tegningerne er mest troværdigt, er faktisk den gamle dampmaskine.
Roret er det oprindelige. En af klubbens medlemmer har repareret dette, så det atter er anvendeligt. "Skjelskør"s oprindelige "nathus" - kompas - var så råddent, at det ikke stod til at redde, men klubben har fået foræret et "nathus", der nogenlunde svarer til det oprindelige Man har lavet nye lanterner efter tegningerne, dog ikke med petroleumslys, hvilket skibstilsynet ikke tillader. Færgen er blevet skrabet af for maling og fået sin oprindelige farve igen.
På søndag indsættes altså en "ny" 50-årig færge i trekant-samarbejdet, Dansk Jernbaneklub (museumstoget), Dansk Veteranskibsklub (S/S "Skjelskør") og Turistforeningen for Maribo og Omegn (todækkerbussen). Uden tvivl en stor turist-attraktion, som vil trække mange mennesker til Lolland-Falster.
Klokken 10.40 søndag formiddag sætter "Skjelskør" atter dampen op for i de kommende måneder at besejle en skibsrute - ikke dens oprindelige Skælskør-Agersø-Omø, men ruten Saxkjøbing-Bandholm.
Billedtekster
Venstre billede:
De nye lanterner, bygget efter tegningerne fra 1915, males.
Midterste billede:
Nogle af veteranskibsklubbens medlemmer beundrer det gamle skibsror, som er blevet gjort i stand
Højre billede:
Lederen af arbejdet om bord på S/S "Skjelskør", ingeniør Søren Thorsøe, i færd med at reparere dørhåndtaget til styrehuset.