25.000 hestekræfter til forskel på de to færger

Det var en morsom sammenligning, der forleden kunne drages i Statshavnen ved værftets udrustningskaj. Lille hyggelige ”Skjelskør” var placeret i havnebassinet ved siden af kæmpefærgen ”Dronning Ingrid” til DSB. Den lille damper sejlede i sin tid passagerer mellem Skelskør, Agersø og Omø, mens ”Dronning Ingrid” skal indsættes på Storebælt mellem Korsør og Nyborg.

”Skjelskør” blev bygget i 1914 på Ring Andersens Værft i Svendborg, der senere blev til det kendte Svendborg Skibsvæft, der har bygget flere færger til HH-overfarten. I 1963 blev skibet købt af Dansk Veteranskibsklub og sat i stand til passagersejlads på Roskilde Fjord med stor succes. Desuden kan skibet lejes til arrangementer.

Nu har skibet gennemgået en større overhaling på værftet, der har lagt hus til, mens medlemmer af foreningen har kùnnet lave en del af arbejdet selv. Men foreningen møder også stor goodwill mange steder. Således har firmaet Kragh og Sønner i Helsingør skænket foreningen tre store vinduer, der er blevet isat agtersalonen - lavet efter de originale tegninger. Disse vinduer har manglet siden foreningen overtog skibet der i øvrigt har kostet millioner at sætte i forsvarlig stand. Heri medregnet de mange tusind frivillige arbejdstimer, der er gået med.

Og så kan man altså drage sammenligninger mellem de to passagerfærger, der hører hver sin tid til. ”Skjelskør” har en egenvægt på ca. 70 tons, mens ”Dronning Ingrid” har en egenvægt på 9.000 tons! DSB-færgen kan medtage 2.000 passagerer, mens ”Skjelskør” har plads til 125. Maskineriet i den hidtil største færge herhjemme - måske endda hele verden - er på 25.440 bremsehestekræfter, der giver færgen en fart på 19 knob fuldt lastet med passagerer og jernbanevogne, mens ”Skjelskør” har 64 bremsehestekræfter, der giver damperen en fart på ni knob.

Og så lige de to færgers længde. ”Skjelskør” fyldte ikke meget i bassinet med sine beskedne 20 meter, mens ”Dronningen” er på 152 meter. DSB-færgens bredde er 23 meter, og ”Skjelskør”s’ fire meter. Er ”Dronning Ingrid” imponerende i sin størrelse, så er ”Skjelskør” tilsvarende hyggelig.

Billedtekst

Billedet øverst:

Det kan ligefrem være svært at få øje på dampfærgen ”Skjelskør”, når den sammenlignes med kæmpefærgen ”Dronning Ingrid” til DSB. (Foto: Carsten Ingemann)

pdfScan af original dokument