Artiklen er citret fra avisens websted

Skjelskør opgiver at sejle i år

Damp-veteranskibet Skjelskør kommer ikke til at sejle i år på grund af en defekt kedel. Vi vil ikke sætte sikkerheden over styr, lyder det fra formanden bag det gamle skib.

nn.2004.06.07.001
En defekt kedel betyder at Skjelskør ikke kommer ud at sejle på fjorden i år.

Frederikssund:Det bliver ikke noget med at tage en tur ud på fjorden med det gamle damp-veteranskib Skjelskør i år. Det afgjorde "Foreningen til gamle skibes bevarelse", der står for sejladsen med Skjelskør, da de for nylig holdt ekstraordinært bestyrelsesmøde. Beslutningen blev truffet, fordi skibets kedel ikke viste sig at være i forsvarlig stand til at klare en sæson mere på fjorden. Under en test af kedlens tryk, kom der en revne i kedlen, så den ikke længere kunne holde trykket.

I første omgang blev sæsonstarten udskudt til den 18. juli, da foreningen håbede at kunne på at få repareret kedlen til det tidspunkt, men nu har de valgt definitivt at kaste håndklædet i ringen.

- Nu er kedlen blevet svejset to gange, og det har vist sig ikke at kunne holde, så vi har bestemt os for at indstille årets sejlture, indtil vi har fundet ud af præcist, hvad der er galt med den, siger Frits Holm Hansen, der formand for foreningens bestyrelse.

Stor udgift

En tilstandsrapport skal nu afsløre, om kedlen skal repareres en gang til eller den skal udskiftes med en ny. Det vil under alle omstændigheder være en bekostelig affære, da en reparation vil koste cirka 250.000 kroner, mens en helt ny kedel vil koste cirka en million kroner. Det er penge, som foreningen på ingen måde ligger inde med, så derfor har de planer om at søge fonde og sponsorer, men først bliver de nødt til at have en rapport, der nøjagtig beskriver, hvad der er galt med skibets kedel.

Til trods for at foreningen går glip af årets indtægt på cirka 225.000 kroner for fjordsejladsen og samtidig kan se frem til en gigantisk regning, så mener Frits Holm Hansen, at det er den rigtige beslutning, der er blevet truffet.

- Skibet skulle også have været en tur til Vejle og Helsingør, og så er det altså ikke særlig sjovt at ligge ude i høj sø og pludselig miste dampen. Så af hensyn til sikkerheden ombord er jeg glad for beslutningen, siger han. Hvis kedlen skal repareres er skibet klar igen til næste sommer, men hvis kedlen skal udskiftes er det ifølge formanden mest sandsynligt, at skibet først kommer på fjorden igen til sommeren 2006.