Kasseret damper undgik at blive ophugget i Odense
Dansk Veteranskibsklub har købt S/S "Skjelskør", en af de sidste kulfyrede dampere herhjemme - Til dokning i Nyborg i nær fremtid
Dansk Veteranskibsklubs køb af S/S "Skjelskør", som i længere tid har ligget til ophugning hos H. I. Hansen i Odense, er nu efter lang tids forhandlinger og overvejelser gaaet i orden. For en sum, der menes at ligge på omkring 13.500 kr., har man erhvervet det 49 tons store fartøj, der er en af de sidste kulfyrede passagerdampere herhjemme. Om kort tid gaar skibet til dokning i Nyborg og sejles derefter til København, hvor hovedparten af klubbens medlemmer bor.
Bestyrelsen for den nystiftede klub har udrettet et meget stort forarbejde for at rejse de midler, der var nødvendige ikke alene til købet, men ogsaa til en meget omfattende istandsættelse. Skibet har været ude af drift i halvandet aar og er meget forsømt. Naar det har faaet en midlertidig ansigtsløftning hos Nyborg Skibsværft, hvor ejeren, skibsbygmester C. E. Koch Jensen, har lovet gratis dokning, gaar turen til København, hvor en stor stab af medlemmer - mange af dem er søkyndige - glæder sig til at restaurere skibet.
Indsættes paa veteranrute
Naar det er overstaaet, vil fartøjet blive indsat paa en særlig veteranrute efter beslutning paa en generalforsamling. Der foreligger forskellige muligheder, bl. a. en sundrute, en rute i tilslutning til veteranjernbanen Maribo-Bandholm eller en rute i Roskilde Fjord i forbindelse med det projekterede vikingeskibsmuseum.
"Skjelskør" saa dagens lys paa J. Ring-Andersens Skibsværft i Svendborg, hvor det fik nybygningsnummeret 15 i aaret 1915. Det blev overtaget af dampskibsselskabet "Skjelskør" Akts. og besejlede indtil foraaret i fjor ruten Skelskør-Agersø-Omø, en tur, der varede to timer hver vej. I de 47 aar har skibet i alt gjort 15.000 ture, og der har aldrig været det mindste at udsætte paa den tocylindrede 75 HK maskine. Driften er yderst billig, idet man sejler 120 km paa én ton kul.
En lang række personer og institutioner med tilknytning til søfarten er sluttet op bag klubbens initiativ og har meldt sig som støttemedlemmer med større og mindre bidrag. Et oliefirma har stillet olie og to maskinmestre til raadighed, et farve- og lakfirma har foræret maling, og man har i det hele taget mærket en enestaaende imødekommenhed.
Naar dokningen i Nyborg er afsluttet, indledes et festligt togt til København med alle signalflag hejst. Skibets sidste skipper, Arthur Møller, der nu er lods i Skelskør, sejler sin gamle damper til hovedstaden, og S. A. Saabøll, "Skjelskør"s sidste maskinmester, vil formentlig passe fyrkedel og maskine undervejs.
Billedtekst
Øverste billede:
S/S "Skjelskør" fotograferet hos ophugningsfirmaet i Odense sammen med en Esso-tanker, der ikke undgaar sin skæbne.
Midt i venstre spalte:
Her er beviset paa S/S "Skjelskør"s relativt høje alder: bomærket fra J. Ring-Andersens Skibsværft i Svendborg med aarstallet 1915.
Mange vil støtte veteranskibsklubben
Foreningen til gamle Skibes Bevarelse (Dansk Veteranskibsklub) har bogstaveligt taget vind i sejlene. Mange er interesserede i at tegne sig som støttemedlemmer for klubben, som nu er meget nær det beløb, der er nødvendigt til at erhverve den kulfyrede passagerdamper SS "Skjelskør", som for tiden ligger til ophugning hos H. I. Hansen i Odense.
Skibet, der formentlig faar fast station i København, vil efter en istandsættelse paa værft blive benyttet til turistformaal enten paa Roskilde Fjord eller paa Øresund. Nogen fast rutefart bliver der sikkert ikke tale om. En af de muligheder, der ogsaa er nærliggende, er et samarbejde med veteranjernbanen Bandholm-Maribo.
Lods Artur Møller, Skælskør, har ført den gamle baad i de sidste 22 aar inden oplægningen, og han er selvskreven til at være fører paa turen fra ophugningspladsen til København. Han siger til en svensk avis:
- Jeg har ført den de sidste 22 aar. Den har ikke klikket en eneste dag, har gaaet som et urværk og har i sin 47 aars levetid tilbagelagt en strækning, der svarer til 2,5 gange jorden rundt. Nu skal det bare være dyrebare statsejede færger, som vi skatteydere skal trækkes med.
Veteranskibsklubben anvender medlemskontingenterne til almindelige driftsomkostninger, mens den særlige indsamling til købet af "Skjelskør" staar paa en selvstændig konto.
Støttemedlemmer, der kan optages for 15 kr. pr. aar, kan indbetale beløbet paa giro 715 45. Foreningens kasserer har adressen Panumsvej 14, Valby.
Undgaar veteranskib i Odense sin skæbne?
50 aar gammel kulfyret damper ligger til ophugning, men søges nu bevaret som klenodie
En lille kulfyret passagerdamper, der er overtaget af ophugningsfirmaet H. I. Hansen i Odense, kommer maaske alligevel ikke til at ende sine dage som skrot. Tværtimod venter der fartøjet en ny tilværelse som veteranskib, hvis det ellers er muligt at skaffe de 13.500 kr., som fartøjet kan erhverves for.
Skibet er S/S "Skjelskør", som indtil foraaret 1962 besejlede ruten Skelskør-Agersø-Romø, en tur, der varede to timer hver vej. Damperen blev bygget 1915 paa J. Ring-Andersens skibsværft paa Frederiksøen i Svendborg til Dampskibsselskabet Skjelskør A/S. I de 47 aar har den i alt gjort 15.000 ture og gennemsejlet en strækning, der svarer til to og en halv gang jorden rundt.
Naar en række søfartshistorisk interesserede nu har kastet deres kærlighed paa den snart 50 aar gamle baad, er det ud fra ønsket om at bevare skibet som et "monument" over de skibsbyggere og søfolk, der før broernes tid i deres gerning sikrede forbindelsen mellem Danmarks øer. Hertil kommer, at "Skjelskør" sammen med "Hjejlen" er de eneste repræsenter herhjemme for kulfyrede skibe under 50 bruttoregistertons. I del hele taget er rigtige dampskibe ved at være en sjældenhed.
Dampmaskine paa 75 HK
"Skjelskør"s tekniske data er i øvrigt en nettotonnage paa 19 tons. Det er bygget af stål og isforstærket, klasset i Bureau Veritas til maj i aar og forsynet med fire vandtætte skodder Oprindelig kunne damperen medføre 125 passagerer, men af hensyn til minefaren blev tallet senere reduceret til 65. Den lille 2-cylindrede dampmaskine udvikler 75 HK, er i god stand og har aldrig fejlet noget. Damperen er som nævnt kulfyret og billig i drift, idet den tilbagelægger 120 km paa 1 ton kul. Overbygning og forskellige andre ting paa "Skjelskør" virker noget forfaldent, mens sejladsmæssigt er fartøjet i fin stand.
Af de 13.500 kr., som er nødvendige for skibets bevarelse, er der allerede givet tilsagn om 6000 kr. Paa fredag holdes efter indbydelse fra en kreds af søfartsinteresserede en stiftende generalforsamling i Nationalmuseets foredragssal i København, hvor der nærmere vil blive redegjort for planerne. Endnu findes der i udlandet meget gamle passagerdampere, men så vidt vides har ingen gjort noget for at sikre dem for eftertiden. Saa måske bliver Danmark en dag den eneste nation, der kan fremvise en sejlklar, kulfyret passagerdamper.
Billedtekst
S/S "Skjelskør" som nu søges bevaret for eftertiden. Pris 13,500 kr.
Svendborg-færge paa museumsrute?
Foreningen til gamle Skibes Bevarelse vil i næste uge drøfte mulighederne for at oprette en museumsrute med en tidligere færge paa Svendborg-Vindebyruten. Det er hjulfærgen "Fritz Iuel", der er bygget i 1873, og endnu under anden verdenskrig sejlede paa færgeruten over Svendborgsund. Færgen er nu arbejdspram paa Svendborg Skibsværft, mens færgens maskineri og skovlhjul er opbevaret paa B & Ws museum.
Side 2 ud af 2