I de i hukommelsen gode gamle dage blev alt stål nittet sammen - en process der stadig bruges på f.eks. fly. Men på landjorden blev den teknologi lagt på hylden da svejseapparatet blev opfundet.  Men tag ikke fejl, selv 100 år gamle nagler kan være ganske genstridige af få ud ved reparationer.

På damperen både svejser og nitter vi ved reparationer over vandlinjen. Det gør vi for at vedligeholde det unikke visuelle udtryk naglerne giver på det gamle skib, samt ikke mindst at vedligeholde det gamle håndværk.

Processen er som følger:

1: Naglerne indkøbes i den rigtige tykkelse og længde samt ikke mindst antal - de er ikke blevet billigere med årene !

2: Naglen varmes op til den er rødglødende 

3: Naglen sættes i hullet og med tryklufthammer nittes bagsiden flad og ned i forsænkningen. Arbejdet skal gå stærkt, for naglen er kun varm nok ganske kort tid.

4: Når naglen bliver kold, trækker den sig sammen, og holder rigtig godt fast i de elementer den er sat i.

 

Bille collage ved nitte process