VARM MODTAGELSE AF "SKJELSKØR"

Danmarks for tiden mest omtalte skib "rederiet"« Dansk Veteranskibsklubs 49-årige og 49 bruttoton store kulfyrede "Skjelskør", nåede endelig i går ved 16-tiden ind til Langelinie, hvor det blev modtaget af hundredvis af mennesker. Det var nærmest som ved et juleskibs velkomst.
Damperen sejlede lørdag fra Kalvehave og gik sent lørdag aften ind i Dragør for at overnatte, så veteranen kunne komme til Langelinie og præsentere sig søndag eftermiddag. Allerede ved indsejlingen meldte "Skjelskør" ved lystige fløjt, at nu kunne man gøre sig klar til modtagelsen. Damperen var festligt pyntet med alle signalflagene.
Den blev dog kun liggende ved Langelinie en halv snes minutter, og selv om man gerne ville have haft alle de fremmødte klubmedlemmer med på det sidste trip til Grønlandske Handels Plads, kunne det ikke lade sig gøre. Så var skuden simpelthen blevet overlæsset.
Skipper, lods Arthur Møller, fik den bragt vel til Trangraven. Møllers broder, bådebygger Marinus Møller, kendte havneruten i forvejen. Han har bygget en halv snes kuttere til Grønland, og de fleste af dem har Arthur Møller sejlet til Grønlandske Handels Plads, hvor de er blevet indskibet til Grønland.
Skal nu fikses op
I den kommende tid skal "Skjelskør" fikses op. Den ser meget forfalden ud, men man må også huske på, at den blev reddet fra ophugning af veteranskibsklubben. Men "godset" i damperen er godt nok. Skibet fik bunden fornyet på Nyborg Værft i 1962, og alt træværket, maskinen osv. om bord er også i orden. Der skal bare bankes rust, foretages rustbehandling og endvidere skal skibet males overalt. Det bliver et større arbejde, som vil blive udført af klubbens medlemmer i deres fritid. Skibet skulle gerne være klar til indsættelse på weekend-sejladser på Saxkøbing-Bandholm ruten omkring 1. juni, når der skal "samsejles" med veteranjernbanen og en gammel engelsk 2-dækker bus, som skal indsættes på Saxkøbing-Maribo.
Nogle Danielsen'er efterlyses
- Det er dejligt at mærke, hvilken vældig interesse der er for veteranskibsklubben og vort skib, siger klubbens energiske formand, sekretær i boligministeriet, cand. jur. M. H. Spies, til AKTUELT. Da vi startede klubben i april 1963, var vi 38 medlemmer, nu er der mere end ti gange så mange. Vi har fået nye medlemmer i de havne, vi har besøgt på vejen fra Nyborg til København, og venter, at medlemstallet vil stige yderligere, nu man også i København har set den gamle damper.
- Såvel værft som statens skibstilsyn og de medlemmer, der har været med som besætning på rejsen til København, siger god for skibet. Det blev prøvet i virkelig hårdt vejr, og viste sig som et godt søskib.
I øvrigt har klubben de seneste dage fået foræret et par ton kul - og de strækker til ca. 240 km sejlads -, et ingeniørfirma installerer et WHF-anlæg, et rederi har lovet at give et radiofonianlæg og Københavns havnevæsen vil skænke veteran-damperen et ældre radiopejle-anlæg.
"Skjelskør" blev købt hos ophugningsfirmaet i Odense for 13.500 kr. Siden er påløbet værftsudgifter på 18-19.000 kr. Som formanden siger: Det vil være rart med et par Danielsen'er, og mange hundrede nye medlemmer. Årskontingentet er kun 15 kr.

Billedtekst
Veterandamperen til kaj ved Grønlandske Handels plads, hvor klubbens medlemmer nu får travlt med at fikse den op

pdfScan af orginal dokument

En "eventyrrejse" på Sydhavsøerne

Den trafikale "Veteran-Trekant" på Lolland, der får premiere 30. maj, vil ikke alene blive en landsbegivenhed, men uden tvivl også trække en masse udenlandske turister til "Sydhavsøerne".
Veteran-banen, der drives af Dansk Jernbaneklub i samarbejde med Lollands-banen og Knuthenborg Park, har fra starten i 1962 været en turistattraktion.
Veteranskibsklubben er i fuldt sving med at fikse den gamle damper "Skjælskør" op. Damperen, der er bygget i 1915 på J. Ring-Andersens skibsværft i Svendborg, blev modtaget med begejstring, da den ankom til København for en måneds tid siden. Den ligger ved Grønlandske Handels kaj, hvor klubbens medlemmer har travlt med at banke rust af og påsmøre mønje, maling m.v. for at gøre skibet klar. Man regner med, at "Skjælskør" vil sejle sin første tur på ruten Sakskøbing-Bandholm den 30. maj.
Den gamle engelske todækker-bus, som skal indsættes på "Veteran-Trekanten", ventede man til Maribo i nat.
Maribo Turistforenings formand, forretningsfører H. Madsen, og et par af foreningens medlemmer har haft en triumfrejse med bussen fra Brighton til Maribo. Bussen har vakt opsigt både i Frankrig, Belgien, Holland og Tyskland og fået megen avisomtale i disse lande.
Kun i Cherbourg har der været en lille misforståelse med en tolder, som opholdt bussen og dens passagerer i nogle timer, før rejsen kunne fortsættes.
Bussen, der er fra 1938, har vist sig at være i fin køreklar stand, og det varer ikke længe, før dens første passagerer kan få en tur med den på Lolland og nyde udsigten fra "tagetagen".
Der er som nævnt ingen tvivl om, at denne rejsekombination med veteran-tog-skib og -bus kan blive vældig populær. Ikke alene blandt ældre, der vil nikke genkendende til de gamle befordringsmidler, men også blandt jetalder-ungdommen, der ved en tur vil fornemme lidt af forrige tiders atmosfære.
Veteranskibsklubben havde i øvrigt i går en vellykket udflugt med et andet gammelt skib.
Man tog en tur med den gamle svenske færge "Konung Gustav V", der for øjeblikket sejler mellem Københavns frihavn og Malmø. Færgen er bygget i 1910 i Goteborg, og dampen leveres af fire oliefyrede kedler. Dampfærgen har tidligere sejlet på ruten Trelleborg-Sassnitz, senere på Trelleborg-Travemunde, og er nu sat ind på midlertidig afløsning på Øresundsruten.

Billedtekst

Øverst:
Den engelske todækker-bus, der kom til Danmark i nat. Tilhøjre en kortskitse over trekant-ruten, som med veterantog, -damper og -bus ventes at blive en enestående turistattraktion.

Nederst:
Veterandamperen "Skjælskør" fotograferet ved Grønlandske Handels plads i København. I øjeblikket er man i færd med at fikse skibet op, så det kan være klar til sin første tur på ruten Sakskøbing-Banholm den 30. maj.

pdfScan af orginal dokument

15.000 til veteranen

Den hæderkronede, omend lidt derangerede veterandamper "Skjelskør" havde i går sat alle signalflag. Anledningen var, at det gode skib nu går ind til en ny og bedre tilværelse takket være mange Tuborg-kroner.
Direktør Hans Øhrstrøm, Tuborg, overrakte om bord i veteranen ved Grønlandske Handels Plads en check på 15.000 kr. fra Tuborgfondet.
Formanden for Foreningen til gamle skibes bevarelse, sekretær, cand. jur. M. H. Spies, modtog gaven som et højst kærkomment tilskud til dækning af udgifterne ved istandsættelsen af den gamle, kulfyrede damper. "Skjelskør" fik for nylig en overhaling til 18.000 kr. i Nyborg, så resten af arbejdet om bord kan udføres af medlemmerne.
Skjelskør" skal den 30. maj indsættes på "veteranskibsruten" Saxkjøbing-Bandholm i forbindelse med veteranbanen Maribo-Bandholm.

Billedtekst
"Skibsveteranerne"s formand, sekretær Spies (til venstre) modtager checken fra Tuborgfondet af direktør Hans Øhrstrøm

 pdfScan af orginal dokument

Veterantrekant-premiere

I dag er der "veterantrekant-premiere" på Lolland, og det er ikke med urette man forventer, at det bliver en helt enestående turistattraktion - oven i købet med det plus, at den ligger nær fugleflugtslinjen.
Veterantoget, som nu på tredje sæson kører på den idylliske og skovklædte strækning mellem Maribo og Bandholm, drives af Dansk Jernbaneklub.
Klubben ejer i dag godt en snes vogne og forskellig trækkraft, og det vil faktisk sige alt af historisk interesse fra privatbanerne. Det ældste lokomotiv "Faxe" er fra 1878 og et andet kører på hjemlig grund, da det i 1901 blev bygget på den nu nedlagte fabrik "Vulcan" i Maribo. På strækningen åbnedes i øvrigt Danmarks første privatbane i 1869.
Medlemmerne i Dansk jernbaneklub har udført et betydeligt frivilligt arbejde med materiellets istandsættelse. Der er også flere fra København og Nordsjælland, som hver søndag sommeren igennem rejser til Maribo for at være lokomotivførere og konduktører.
Veterandamperen, der sættes ind på en yndig rute langs Lollands kyst fra Bandholm og til Saxkjøbing, er "Skjelskør", der blev bygget i 1915. Det er Danmarks sidste kulfyrede damper i sin art og den var dømt til ophugning. Dansk veteranskibsklub blev imidlertid oprettet og reddede damperen, som har gennemgået en betydelig istandsættelse.
Til at slutte "trekanten" købte Maribo turistforening en todækkerbus, som er kommet fra den engelske by Brighton. Bussen skal køre mellem Saxkjøbing og Maribo og vil passere det skønne søområde på Midtlolland.

Fartplanerne for de tre trafikformer er kombinerede, så der kan foretages en direkte rundtur, der varer 3-4 timer. Veterantrekanten er kun i gang om søndagen i sommermånederne.

Billedtekst

Øverste billede:
Veterantoget - kører mellem Maribo og Bandholm

Mellemste billede:
Veterandamperen - sejler mellem Bandholm og Saxkjøbing

Nederste billede:
Veteranbussen - kører mellem Saxkjøbing og Maribo

 pdfScan af orginal dokument

Eventyrruten på Lolland nu åbnet

"Skjelskør"s premiere på verdens første veteranskibs-rute

"Veteran-trekanten" på Lolland, der ventes at blive en virkelig turistattraktion, fik en vellykket premiere i går. Nymalet og pudset op fra køl til kommandobro blev den 49-årige gamle damper "Skjelskør" indsat på ruten mellem Saxkjøbing og Bandholm.
Verdens første veteranskibs-rute.
Damperen, der stadig er kulfyret, sejlede fra 1915 til 1962 på farten mellem Skælskør og øerne Omø og Agersø i Storebælt. Den blev derefter dømt til ophugning, men reddet af veteranskibsklubben, hvis medlemmer offervilligt ikke alene har betalt damperens indkøb, støttet af forskellige institutioner og organisationer, men også ved deres arbejde sat damperen i fin stand igen.
Veteranskibsklubbens formand, sekretær i boligministeriet, H. Spies, åbnede ruten ved en højtidelighed på Saxkjøbing havn. Blandt de mange, der mødte op for at hylde veteranskibet, var baron J. O. Raben-Levetzau, der kom kørende fra Ålholm slot til Saxkjøbing i en Rolls Royce model 1911. Det fine køretøj med skinnende messingkøler er en af de 70 biler, som inden længe vil
få plads på et veteranbilmuseum, som baronen opretter ved Nysted.
I indvielsessejladsen med "Skjelskør" deltog 100 mennesker. Det er det antal, skibet maksimalt må medføre. Skipper ombord var lods H. A. Svane fra Oreby og den øvrige besætning bestod af fire medlemmer af veteranskibsklubben.
Fartøjet tilbagelagde den 10 kilometer lange strækning til Bandholm på halvanden time.
Herfra fortsatte man med Dansk Jernbaneklubs veteranbane til Maribo. Den 7 kilometer lange strækning blev med et par stop klaret på en halv time. Toget bestod af Danmarks ældste damplokomotiv - fra 1878 - og seks vogne, hvoraf de to har løbebræt til udvendig billettering.
Den 34 kilometer lange strækning fra Maribo syd om Søndersø til Saxkjøbing blev kørt i to-dækkerbus, som Maribo Turistforening netop har købt i England.
Mens veteranbanen har været i gang i to år, blev busruten ligesom skibsruten først indviet i går.
Der er nu etableret et rundrejsearrangement, som man på Lolland venter bliver en turistattraktion af høj rang.
Foreløbig er veteran trekant-ruten kun åben om søndagen i sommermånederne, men mon ikke fartplanerne vil blive udvidet, hvis det viser sig, at det bliver den helt store sensation?

Billedtekst

Øverste billede:
Veteran-damperen "Skjelskør" blev modtaget med fuld musik i Saxkjøbing havn, før den havde premiere-sejlads til Bandholm. Her er baron Råben Levetzau og en passager på vej til havnen i åen gamle Rolls Royce fra 1911, fulgt af by-garden og den gamle engelske to-dækker bus
Nederste billede:
Tre unge medlemmer af Maribo borgervæbning ser beundrende på det gamle veteran-lokomotiv

pdfScan af orginal dokument