Aflever kong Neptun
Det sker – ikke ofte– men dog sker, at vi taber vores værktøj i vandet, når vi arbejder på den gamle damper. Som oftest er det et accepteret tab, men en gang i mellem svier det alligevel.
Således måtte Jørn sende sønnen Lauge en tur i baljen for at hente sin skæreskinne tilbage, ikke fordi den var ”dyrbar”, men tanken om hvad skæreskinnen kunne forsage af problemer, hvis den havnede i damperen skrue, hold Jørn vågen om natten. Lauge har dykker certifikat, og som det kan ses på billede lykkes operationen.

Glædelig Jul
Så er året 2023 ved at være gået, og julefreden sænker sig så småt.
Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse – Dansk Veteranskibsklub ønsker gæster, venner og medlemmer en rigtig glædelig jul.

Det er en gammel smedetradition, at sættes et stykke gran i skruestikken, så en hvis herre med to horn i panden, ikke kommer og bruger skruestikken julenat, hvilket ville betyde uheld i det næste arbejdsår.
Slut på sæsonen 2023.
Foråret er over os - overbygningen demonteret
Foråret er kommet og skærtorsdag kom vinteroverbygningen af S/S Skjelskør, så damperen igen kan komme til sin ret.
Aktivitetsniveauet er stadig højt.
- Foruden vand på kedlen, blev de kul som blev hentet op af kul kasserne i efteråret, flyttet tilbage igen. Forhåbentlig kan de snart blive til damp.
- Nye hylder er blevet installeret i lastrummet, de tidligere hylder måtte nedtages i forbindelse med installationen af den nye spildevandstank.
- Dørken i lastrummet er ligeledes blevet bygget om/til – igen på grund af installation af den nye spildevandstank
- Skibets elektronisk er blevet efterset efter vinteren.
Og der er stadig en del række opgaver der venter således går lørdag den 15/4 sandsynligvis med installation af redningsflåder, eftersyn af redningsveste samt brandudstyr. Derefter skal maskineri
også røres inden alt for længe.

Tanke - der hvor solen aldrig skinner
Hvert 5 år skal tankene synes på S/S Skjelskør. Synet findes sted medio marts, umiddelbart før radiosyn samt det vigtige udrustningssyn i maj.
På damperen findes:
• 2 friskvands tanke i lastrummet
• 1 spildevandstank også i lastrummet.
• 1 vandtank i agterpeaken til kedelvand
Samt to kulkasser i styr og bagbords side.
For 5 år siden, ved sidste syn, fik den hidtidige spildevandstanken udstedt sit sidste certifikat. Grundet tankens konstruktion, var der ikke muligt at inspicere tanken på den anden side af skvulpe pladen. En ny tank er på vej, nu med mandehuller på begge sider af skvulpe pladen. Kan ses herunder.

Friskvandstankene er blev rengjort og strøget med beton, beton bruges til at holde vandet frisk. Vandet er ikke egnet som drikkevand, dertil duer 1915 tals teknologi ikke i 2023, men vandet fungerer fint til fingervask samt toiletskyld.

Kul kasserne bliver altid tømt og rengjort om efteråret, Denne vinter skal kul kasserne også males. Bagbord side er parat til syn. Styrbors side mangler, de sidste weekenders frostvej har sat en forhåbentlig kort pause for arbejdet. Kul kasserne er et temmelig mørkt sted og tilgangen er træng, men hvor der er en vilje :-) Hver kasse kan indeholde ca 3.5 tons kul.

Side 2 ud af 13
