Glædelig jul
Efter gammel smedetradition er der sat et stykke gran i maskinrummets skruestik, så Fanden ikke kommer og bruger den julenat, hvilket ville betyde uheld i det næste arbejdsår.
Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse - Dansk Veteranskibsklub ønsker venner, gæster, samarbejdspartnere & medlemmerne en rigtig Glædelig Jul.
Status på beddingsopholdet
I skrivende stund er damperen tilbage i Frederikssund på sin temporære plads ved Sydkajen. Turen hjem fra Gilleleje blev sejlet i det smukkeste solskinsvejr med næsten ingen vind. Temperaturen var til den blå side, men vi er også i oktober, så det er svært at forlange T-shirt og korte bukser.
Nedenstående indlæg er skrevet af Ole-Emil og sakset fra vore Facebook side. Har du ikke været forbi den endnu, så slå gerne et sving omkring den og følg os der.
Så er vores værftsbesøg i Gilleleje ved at være forbi. I år har været ganske særligt, idet S/S Bjørn ankom nogle dage efter os og de to skibe har været oppe af vandet samtidigt. Det betyder at værftet har betjent 2/3 af Danmarks dampskibsflåde, og HELE den havgående, på en gang!. I morgen, søndag den 6. Oktober, vil vi opleve et specielt øjeblik, da begge skibe afgår havnen samme dag, for igen at sætte kursen mod hver deres hjemhavn. Det bliver et flot syn!
Stemnings billeder herunder:
Flot og nymalet.
Status opdatering fra Gilleleje
Billederne herunder er taget den 21/9. Som det kan ses, er smeden I Gilleleje gået i gang med at udskifte den stålplade, der har nået minimum tykkelsen på de 5 mm. Det er på ingen måde et let stykke jern der er skåret ud, der skal solide overarme til at flytte det rundt, har prøvet :-)
Dele af pladen er sandsynligvis original fra 1914. Andre områder er fra nyere tid – svejsesømme samt nitterne fortæller alle en historie om tidligere udskiftninger. Det er planen af smeden færdiggør arbejdet i uge 39. Derefter skal skibet bundmales for derefter at blive sat i vand igen, for tiden er en smule presset. Skibet skal helst være tilbage i Frederikssund, inden Kronprins Frederiks Bro lukkes for renovering – et arbejde der betyder broen ikke kan gå op før slutningen af januar.
Fun Fact: De grå klodser på siden af skibet er anoder, der skal beskytte mod galvanisk tæring. Tæring opstår når to forskellige metaller befinder sig i en elektrisk ledende væske, så som havvand. I stedet for tæring af skibets stål, "ofres” zinkklodserne. Klodserne skiftes så ud når de er tilstrækkelig slidte. Læs mere om galvanisk tæring på Virtuel Galathea3 hjemmeside.
På land
På trods af datoen - fredag den 13. - kom damperen sikkert på land. Således er skibet nu rengjort under vandlinjen og de indledende arbejder er begyndt, så stålpladen nær kølen kan udskiftes. Arbejdet bliver en del besværliggjort af, at stålpladen sidder på begge sider af et skot (betegner en rumadskillelse på et skib).
For at give arbejdsplads i skibets lastrum til området hvor stålpladen skal udskiftes, skulle bagbord friskvand tank flyttes. Der er ingen i foreningen, der kan huske, de IKKE altid har siddet der. Det tog Erik og Mogens pænt 2 timer, at flytte tanken de godt 2 meter ud af sin vante plads, thi pladsen er trang og meget står i vejen. Specielt drænstudsen i tankens bund fik en del ukvemsord med på vejen ¯\_(ツ)_/¯
Damperen på land.
Side 7 ud af 12