Status lige nu Oktober 2022
Dette års beddingsophold er vel overstået og damperen er igen tilbage i Frederikssund.
På beddingsopholdet blev de vedligeholdelses-opgaver udført, som nu en gang kun kan udføres på land.
Opgave listen bestod blandt andet af:
- Rengøring af skroget under vandoverfladen
- Syn af Søfartsstyrelsen
- Tykkelsesmåling af skrog
- Eftersyn/kontrol af søventiler
- Eftersyn/vedligeholdelse af svinger til ekkolod
Derudover blev skibet malet under vandlinjen.
Både turen til og fra Gilleleje foregik i fint efterårsvejr. Herunder et billede fra turen til Gilleleje
Vi fik også besøg af Michael i Gilleleje med sin Ford T fra 1920. Flot rød farve :-)
Hjemme i Frederikssund venter de næste opgaver. Skibets spildevandstank skal skiftes, den gamle tank skal skæres op i forlasten, og den nye skal så også svejses sammen på stedet, da adgangsforholdene ikke giver mulighed for at hele den nye tank "bare" kan sænkes ned på plads. Det er foreningen, der sørger for at demontere den gamle tank, mens Brdr. Petersen fra Gilleleje får ansvaret for at svejse den nye tank sammen under dæk.
Derudover skal overbygningen sættes på skibet, for at beskytte mod vejr og vind. Så jo jo, der er stadig opgaver på den gamle damper :-)
Kom bare forbi - vi arbejder hver lørdag fra ca. kl. 10 til godt ud på eftermiddagen !
Vi har problemer og sejler derfor ikke.
Livet byder både på det søde og det sure, og lige nu synes det, at vores lille foreningen bider i en sur citron på størrelse med en vandmelon !!
Problem nummer 1: Skippere
Vi mangler ansvarshavende skippere med et kystskipper bevis. Er du skipper og kunne tænke dig at være frivillig på damperen, og dermed bevare et stykke sejlende maritim kulturarv, hører vi meget gerne fra dig, også selv om du kun kan tage en vagt en gang i mellem. Bevaringen af den gamle damper afhænger af sommerens indtjening, ingen sejlads, ingen indtjening, ingen bevaring af skibet. Giv et ring på 30 32 04 21 hvis det er noget for dig.
Problem nummer 2: Kul
Efter Rusland har lukket for gassen til Polen, har Polen indført forbud mod al eksport af kul, og det kommer så året efter at England stoppede med selv at bryde kul, og herefter udtrådte af EU (Brexit). Det er derfor meget svært at skaffe den rigtige type kul til den gamle damper. Godt nok bryder Tyskland stadig kul, men Tyskland kan næppe følge med efterspørgslen. Det er dog lykkes at skaffe ca. 4 tons kul i slutningen af maj, men med et forbrug på 75 kilo i timen udgør de 4 tons mindre end 60 timer sejlads. Og så er der langt til september uden nye forsyninger desværre...
Er der nogen der har et æble på størrelse med en vandmelon ?
Nyt nitte-arbejde på damperen
I de i hukommelsen gode gamle dage blev alt stål nittet sammen - en process der stadig bruges på f.eks. fly. Men på landjorden blev den teknologi lagt på hylden da svejseapparatet blev opfundet. Men tag ikke fejl, selv 100 år gamle nagler kan være ganske genstridige af få ud ved reparationer.
På damperen både svejser og nitter vi ved reparationer over vandlinjen. Det gør vi for at vedligeholde det unikke visuelle udtryk naglerne giver på det gamle skib, samt ikke mindst at vedligeholde det gamle håndværk.
Processen er som følger:
1: Naglerne indkøbes i den rigtige tykkelse og længde samt ikke mindst antal - de er ikke blevet billigere med årene !
2: Naglen varmes op til den er rødglødende
3: Naglen sættes i hullet og med tryklufthammer nittes bagsiden flad og ned i forsænkningen. Arbejdet skal gå stærkt, for naglen er kun varm nok ganske kort tid.
4: Når naglen bliver kold, trækker den sig sammen, og holder rigtig godt fast i de elementer den er sat i.
Stormen Malik
Stormen Malik forårsagede ikke de store skader på den gamle damper. Men som man siger, forberedelse er det halve arbejde. Således blev der brugt en del timer lørdag på at stormsikre skibet. Overbygningen som vi altid er nervøs for, blev gennemgået for løse bolte, skruer og skader fra tidligere blæsevejr. Derudover blev der lagt ekstra fortøjninger, for damperen har ingen maskinkraft i januar måned. Derfor regner vi med at damen pænt bliver på sin plads.
Under en storm er det ret almindeligt at nogle rammer til overbygningen tager skade, eller ligefrem bliver revet af. Ved middagstid søndag den 30. januar kunne vi konstatere, at en enkel ramme over porten var knækket, samt at plastikpresenningen havde revet sig løs på et par rammer. Det er nådigt slupper, og hurtigt repareret.
Billederne herunder er fra lørdag eftermiddag (almindelig vandstand) og søndag eftermiddag, hvor molen var oversvømmet (ikke helt så høj vandstand, som varslingerne havde forudsagt). Alt vel !! og højt solskin...
banke banke
En del af soldækket på den gamle damper blev i løbet af januar måned kalfatret:
Wikipedia beskriver kalfatre som:
"Kalfatring er i skibsterminologi betegnelsen for det værk, der fylder mellemrummene (nåderne) mellem plankerne ud og gør dem vandtætte."
Værket er hampefibre som bliver banket ned i nåderne mellem plankerne. På trods af der i dag findes maskiner til meget, foregår nedbankning af hampefibre den dag i dag med håndkraft. Derefter hældes der beg over hampefibre, så hele dækket udgør en fælles flade. Opgaven ligger uden for foreningen kunnen, så professionel ekspertise fra Gilleleje var hyret ind til opgaven. Det to 2 mand hele 9 dage at blive færdig med opgaven
Nedtrængende vand fra soldækket i salonen, har været et problem en del år, trods ihærdig søgen efter lækket i soldækket. Der var derfor ikke anden mulighed, end at få ny kalfatret dækket. Om problemet så er løst vides endeligt når overbygningen demonteres i løbet af foråret.
Side 2 ud af 12