I de i hukommelsen gode gamle dage blev alt stål nittet sammen - en process der stadig bruges på f.eks. fly. Men på landjorden blev den teknologi lagt på hylden da svejseapparatet blev opfundet.  Men tag ikke fejl, selv 100 år gamle nagler kan være ganske genstridige af få ud ved reparationer.

På damperen både svejser og nitter vi ved reparationer over vandlinjen. Det gør vi for at vedligeholde det unikke visuelle udtryk naglerne giver på det gamle skib, samt ikke mindst at vedligeholde det gamle håndværk.

Processen er som følger:

1: Naglerne indkøbes i den rigtige tykkelse og længde samt ikke mindst antal - de er ikke blevet billigere med årene !

2: Naglen varmes op til den er rødglødende 

3: Naglen sættes i hullet og med tryklufthammer nittes bagsiden flad og ned i forsænkningen. Arbejdet skal gå stærkt, for naglen er kun varm nok ganske kort tid.

4: Når naglen bliver kold, trækker den sig sammen, og holder rigtig godt fast i de elementer den er sat i.

 

Bille collage ved nitte process

 

Stormen Malik forårsagede ikke de store skader på den gamle damper.  Men som man siger, forberedelse er det halve arbejde. Således blev der brugt en del timer lørdag på at stormsikre skibet. Overbygningen som vi altid er nervøs for, blev gennemgået for løse bolte, skruer og skader fra tidligere blæsevejr. Derudover blev der lagt ekstra fortøjninger, for damperen har ingen maskinkraft i januar måned. Derfor regner vi med at damen pænt bliver på sin plads.

Under en storm er det ret almindeligt at nogle rammer til overbygningen tager skade, eller ligefrem bliver revet af.  Ved middagstid søndag den 30. januar kunne vi konstatere, at en enkel ramme over porten var knækket, samt at plastikpresenningen havde revet sig løs på et par rammer. Det er nådigt slupper, og hurtigt repareret. 

Billederne herunder er fra lørdag eftermiddag (almindelig vandstand) og søndag eftermiddag, hvor molen var oversvømmet (ikke helt så høj vandstand, som varslingerne havde forudsagt). Alt vel !! og højt solskin...

 

IMG_4228.JPEG.jpg

 

IMG 4233.JPEGIMG 4230.JPEG

En del af soldækket på den gamle damper blev i løbet af januar måned kalfatret:

Wikipedia beskriver kalfatre som:

"Kalfatring er i skibsterminologi betegnelsen for det værk, der fylder mellemrummene (nåderne) mellem plankerne ud og gør dem vandtætte."

Værket er hampefibre som bliver banket ned i nåderne mellem plankerne. På trods af der i dag findes maskiner til meget, foregår nedbankning af hampefibre den dag i dag med håndkraft. Derefter hældes der beg over hampefibre, så hele dækket udgør en fælles flade. Opgaven ligger uden for foreningen kunnen, så professionel ekspertise fra Gilleleje var hyret ind til opgaven. Det to 2 mand hele 9 dage at blive færdig med opgaven

Nedtrængende vand fra soldækket i salonen, har været et problem en del år, trods ihærdig søgen efter lækket i soldækket. Der var derfor ikke anden mulighed, end at få ny kalfatret dækket. Om problemet så er løst vides endeligt når overbygningen demonteres i løbet af foråret.

IMG 4194.JPEGIMG_4195.JPEG.jpg

 

IMG 4196.JPEGIMG 4197.JPEG

 

Endnu et stemningsbillede fra Frederikssund her 3. lørdag i advent 2021. 
 
Sne - årets sidste i følge meteorologen, nu må vi se.
 
Det traditionelle juletræ i masten lyser op hver aften.
 
Selvom det er koldt og vådt derude, så arbejdes der med styrbords kæsing i mellemgangen, 24 nagler skal skæres/bankes ud førend nyt stykke jern kan tilpasses og nittes på.
 
20211211 100613
 
Passagersejlads kræver tilladelser og tilladelser kræver kurser. Hvad bedre at bruge de mørke måneder på end at uddanne sig i søsikkerhed?
 
BeFunky collage